Vårsnø på Lifjell i midten av Februar (15.02.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Jønnbu Parkering (755m)
Endpoint Jønnbu Parkering (755m)
Ascents Skåråfjell (1,093m) 15.02.2019
Visits of other PBEs Jønnbu parkering (755m) 15.02.2019

Rett fra skolen og opp på Lifjell for en lynrask randotur i vårtemperaturer. Helt vilt med 8 plussgrader i midten av Februar.
Fant raskt ut at godtrøya lå igjen i skapet hjemme, og øvre kroppsplagg ble da bomullsgenser med knapper og det hele.

Sto på toppen av Krintokleiva og vurderte alternativene. Skåråfjell så ut til å ha gode forhold.
Godt tempo opp til hyttene ved foten av Glekserenna, 14minutter og 47 sekunder Jønnbu-Glekse - ny bestetid opp.
Vurderte Glekse, men gidder sjeldent å kjøre denne for den er så oppkjørt. Gikk derfor opp på toppen av Skåråfjell hvor det var fantastiske forhold. Tok derimot en titt på det øverste partiet fra en hylle lengre ned, for å ta vurderinger i henhold til bratthet og snøforhold.
Lå på rundt 30-35 grader, og vurderte den som god for dagens forhold.

Nedkjøringen var helt perfekt med god styreslush på toppen av et hardt lag. Måtte derimot kjøre litt hit-og-dit på grunn av snøsmelting og bar bakke.
Bånn gass videre ned for å slippe å stake store deler av veien. Møtte en stakkar som kom i full fart fra et besøk på Holland. Tryna og fikk seg en karamell men gikk fint med han heldigvis!
Resten av turen gikk rolig ned til parkeringa hvor skia ble kasta av og inn i bilen.

Nå ventet selskap med både kaffe og kaker!