Høsttur til Vestre Kalvehøe (31.08.2017)  5

Written by ArvinDeep (Jarle Flaglien) GSM

Start point Valdresflye Vandrehjem (1,394m)
Ascents Vest for Raslet (1,820m) 31.08.2017 09:00
Midtre Kalvehøgde (2,122m) 31.08.2017 12:25
Vest for Midtre Kalvehøgde (2,114m) 31.08.2017 12:35
Vestre Kalvehøgde (2,208m) 31.08.2017 13:00

Parkerte der vandrehjemmet en gang sto og startet turen klokka 06:45. Jeg fulgte merket sti, opp til den lille kulpen oppi lia. Derfra gikk jeg vestover innover Steindalen og over Raslet. Siden jeg gikk til Østre Rasletind og selveste Rasletinden i fjor, tenkte jeg å ta Sørvestre Rasletind og toppene mot Vestre Kalvehøgde på denne turen. Sporene til GunnarK ble brukt som retningsgiver, men jeg ville prioritere Munken framfor de to siste toppunktene vestenfor Vestre Kalvehøgde, hvis tiden ble knapp. Hadde planer om tre tøffe turer på tre dager og da var jeg avhengig av å ikke holde på lenger enn at jeg kunne klare å legge meg tidlig nok på kvelden.

Fisketjerne på Valdersflye
Sjodalen fra Raslet
Raslet

Forbi tjernet på Raslet forlot jeg sporet til GunnarK og valgte å gå rett opp mot Vestre Rasletind. Det gikk egentlig ganske greit å komme seg opp. Jeg foretrekker å gå på store steiner framfor mindre steiner, som er mer ustabile. Litt enkel klyving ble det, og snart var jeg på den lille toppen som kalles Sørvestre Rasletind. Der så jeg jo at selve Rasletinden ser ganske mektig ut fra denne siden. I fjor når jeg var på toppen, var det så tåkete, at jeg ikke hadde sikt så mange meterne. Jeg brukte ca 3 timer opp passasjen over Raslet, som var lenger enn jeg hadde trodd. Møtte for øvrig på en rype, som oppførte seg merkelig. Først hjemme igjen ble jeg gjort oppmerksom på at den nok prøvde å lede meg unna en flokk som lå å trykket. It makes sense, for den virket oppmerksomhetssyk…

Litt nedenfor toppunktet tok jeg en liten pause. Fant en treplanke stikket innimellom noen steiner, og det var jo genialt for den var det bare å legge flatt mellom steiner og så hadde jeg perfekt stol.

Fra Sørvestre Rasletinden

Etter pausen gikk jeg over snøen og opp mot Kalvehøgde Ø2, som ikke var store greiene, men dog en 2000 meter. Derfra valgte jeg å ikke gå over toppen på Mugna, men rett ut mot Munken. Ganske fin tur utover her og jeg bare måtte få meg med denne, som synest så godt fra nede i dalen. Den ser større ut nedenfra enn når man er her oppe. Selve toppunktet var flott og med vindstille vær så satte jeg meg i sprekken på toppen og spiste min lunsj med den flotteste utsikt. Jeg kom til Munken ca 10:55.

Fra Munken mot Leirungstjønn
Fra Munken mot Sjodalen

Så gikk jeg tilbake og over Mugna, der jeg var ca 11:35. Brukte ikke noe tid der men gikk rett videre og passerte Sørvest for Mugna 10 minutter senere. Det var flott utsikt her og spesielt vakkert ned i Leirungsdalen. Ikke minst å se de store bresprekkene i Leirungsbreen, som virket ganske skumle. Neste topp var Austre Kalvehøe, som jeg kom til ca klokka 12:00. Nå kjente jeg det godt i beina så jeg ble litt deppa når jeg så at jeg først måtte et stykke lavere, før jeg igjen skulle høyere. Det var bare å følge på. Jeg vandret langs eggen og kom til Midtre Kalvehøgde klokka 12:25 og drøyt 10 minutter senere på Vest for Midtre Kalvehøgde. Herfra var jeg på returen innom, eller rettere sagt «utom» en utstikker som lignet på denne 2000 metern, men som ikke står oppført som det. Aner ikke hvorfor, men jeg gikk innom varden på den også. Derfra gikk jeg opp kneika til Vestre Kalvehøgde, som kanskje var den fineste av toppene i dag, sammen med Munken da. Klokka var nå 13:00, som jeg hadde satt som tidspunkt for å snu. Som jeg hadde i tankene da jeg startet denne dagen så måtte jeg derfor droppe de to siste på ruta. Ser at sporene til GunnarK at det fort kunne gått med et par timer til på de siste to, siden disse er litt mer kronglete. Valget fremsto derfor som riktig for denne turen.

På vei mot Vestre Kalvehøe
Fra Vestre Kalvehøe
"Sjefen sjølv" på Vestre Kalvehøe

Gikk så tilbake så rett som mulig, uten å svinge innom toppene, utenfor kompassretningen. Tilbake ved Vandrehjemmet var jeg ganske nøyaktig klokka 17:00. Dette var perfekt tid for å komme til hytta for litt mat og tidlig i seng. 10 timer og 20 minutter, 29,5 kilometer, 1360 høydemeter og en fin tur i bra vær. Før jeg nådde slakteplassen, under en kilometer fra Vandrehjemmet så kom regnet. Det regnet det meste av kvelden fra da – så litt flaks må man jo ha.