Astridnatten (19.02.2012)

Characteristic Ski trip
Ascents Astridnatten (1,217m) 19.02.2012

Tungt, Friskt og Vakkert

Lifjell topp. Tur følge: Sniff:)

Etter tåken i går hadde dratt sin vei i går, var det på tide med litt topp tur igjen:) Vi startet nede ved ei hytte vi hadde vært heldige å få låne av en kollega:) Faktisk en gammel skolestue, rett over for gården Kåsi, i bakkene ovenfor Sanden camping, som ligger ett par kilometer etter Sjøormtunnelen, på tur mot Seljord.

Etter litt kartlesning, var det vel ikke tvil om at ski fellen måtte med på tur. Det var ett stykke opp og snøen var innimellom både dyp og tung, før vi kom oss opp over tregrensen. Over tregrensen var det å passe på ift mulig skred, så vi valgte med omhu hvilken skråninger vi tråkket oppover.
Oppe mot toppen, var det godt med briller og buff, da det blåste opp mot stiv kuling. Sniff var snar til å sitte seg ned eller krølle seg inn, om det ble pauser:) Og jeg hadde problem med å stå oppreist på selve toppen:) For en tur full av kontraster!! Moro:)) frisk, vakker og veldig god trening er vel dekkende.

Og utsikten ut over Telemark var fantastisk. Utrolig utsikt i alle retninger, og flere fremtidige topper ble beskuet fra toppen i dag. Solskinn og blå himmel må en ta vare på, og utnytte til fulle. Og de nye fjellskiene mine var helt super nedover igjen, når det var ett sammensurium av snøfonner, skare og is. Kun tre tryninger, må jeg være fornøyd med.

Sommerløypa opp til toppen, ser også ut til å gå opp rundt forbi her. Og selv om merkingen (sikker mer logikk om sommeren= ikke snø, og flere løypealternativer) kan være litt "trått" når første skilt sier 4 km til toppen, neste skilt etter litt trasking, sier: 5 km til toppen :)) He-he, moro:-D