Tronfjell (13.02.2019)  5

Written by Peregrinus (Morten Kjærnet Hagen) GSM

Ascents Tron (1,665m) 13.02.2019 11:18

Tron på en vindfull dag

Dag tre med toppturer denne uka, og i dag ble Tron i Alvdal besøkt. Jeg startet på Tronsvangen, og gikk opp en merket sti. Etter et på hundre meter ble jeg møtt av en hel haug med trær som lå der med greinene på. Etter en del baksing og omgåelser kom jeg meg forbi. Våret var upåklagelig med tre varmegrader, og strålende sol. Det blåste litt, men skogen tok av for det meste av vinden. I motbakkene var snøen kram og det kladdet under og oppå skiene, samt under skoa. Det jeg kom meg ut av skogen ble snøen tørrere, og kladdingen avtok. Ved 1200 moh. ble vinden så kraftig at jeg måtte ta på ekstra lue og hette. Da jeg nærmet meg toppen hadde det smakt godt med mat, men det var ingen steder å finne ly, så jeg bestemte meg for å gå på toppen å spise der. En liten sjokolade fikk jeg dyttet innpå. Siste 500 meterne mot toppen var vinden blitt så kraftig at jeg måtte holde stavene godt og sette de godt ned for at de ikke skulle gjøre kast ut til siden. Jeg måtte også passe på så jeg ikke ble blåst over ende.

På flere topper jeg har vært, så pleier å være noen steder med le, eller til og med helt vindstille på toppen selv om det blåser godt på tur opp. I dag var det ikke le noen plass, eller jo det var le bak den store masta, men der var det et inferno av snøkav og turbulens. Jeg satte meg ned mellom masta og selve topphaugen. Der var det litt mindre vind. Jeg måtte ta av feller og ta på varm jakke, noe mer turte jeg rett og slett ikke selv om jeg var sulten og litt tom for energi. Ulltrøya hadde blitt våt etter baksingen nede i skogen. Selv om jeg gikk jevnt oppover, så merket jeg at det ikke var rom for stopp uten å bli kald. Venstresiden av overkroppen, der jeg fikk vinden på tur opp var litt nummen. Jeg rev av fellene som da sto vannrett ut i vinden, fikk etterhvert pakket de ned i sekken og klarte å få på meg dunjakka. Det ideelle hadde vært å få på seg tørr ulltrøye, dunjakke og skalljakke, men det tok jeg ikke sjansen på..

Jeg hadde randoneski på denne turen, så nedfarten tok sikkert ca 15-20 min, og det var ok kjøring. Det hadde blitt litt skavlete men ikke mer enn at det gikk greit med rando.

Målet med turen var kommunetoppen til Tynset som ligger nesten 600 meter bortenfor selve hovedtoppen., men på grunn av at jeg var kald, ikke fått skiftet, og den kraftige vinden, så ble det ingen ny kommunetopp denne gangen..

Parkeringen på Tronsvangen

Utsikt mot Alvdal vestfjell.

Utsikt mot Rendalen, retning øst.

Snøformasjoner skapt av vinden

Selv om jeg var godt påkledd, så ble det kaldt. Det var nok bare noen få minus, men med så kraftig vind blir det mange effektive minusgrader.

Veistikkene til veien som går opp til toppen kan så vidt skimtes.

Alvdals vestfjell. Alvdalssølen sees midt i bildet.

Dunjakke på. Toppen er nådd

Tron

Written by arne 13.02.2019 21:55

Gratulerer med ny pf-1000 topp!!

Sv: Tron

Written by Peregrinus 14.02.2019 07:19

Takk for det :-) Har vært der før, men har kanskje ikke registrert den ..