Forberedelsestur på Lifjell (28.02.2018)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Ascents Blomtjønneggin (1,231m) 28.02.2018
Sør for Grimaren (1,049m) 28.02.2018
Visits of other PBEs Grimås parkering (770m) 28.02.2018

Formålet med turen
Denne turen ble en tredagers tur på Lifjell med mål om erfare ulike problemer og uforutsette scenarioer i forhold til vinterfriluftsliv med pulk, både enkeltperson og sammen som gruppe.

Dag 1
Fra Grimås Parkering starter nok en ferd på Lifjell. Det har kommet nysnø og den gode puddersnøen ligger som et teppe i bøttevis. Skulle gjerne brukt den til noe mer fornuftig enn pulk og fjellski...
På vei oppover skogsrenna sliter vi med fellefeste. Fellene bare sklir av, og de aller fleste sliter med følelsen av å ha pulken med kombinert med en halvmeter pudder og bratt lende. Det ender med at flere av oss går beserk med sportsteip og teiper fast fellene. Dette fungerer godt og vi kan igjen ta fatt på ferden videre.

Allerede i de første bakkene her finner vi fort ut at det å gå med pulk krever svært lite helning til for å bli både utfordrene og problematisk. Det ender med at vi som er først oppe av skogsrenna kjører ned igjen for å hjelpe de resterende med å dytte. En fin måte og skape ansvar og ikke minst en god gruppestruktur sammen!
Allerede har klokka blitt mye og det går ikke lang tid før vi tar kvelden for denne gang. Været blåser opp og gir oss mer litt mer å bryne oss på ved etablering av leieren.

Dag 2
På dag to fortsetter vi med å utfordre pulkenes nivå og ferdighetsregister. Noen velger å gå fra tau til fast drag mens andre sliter med et solid rimlag som fungerer som sandpapir under pulken. Andre problemer som dukket raskt opp var bratt lende på siden, og ikke minst dette med å rullere på å brøyte spor med pulk.
Vi tar lunsj på Tjorbu og bestemmer oss for å endre ruten i og med at fremdriften er laber og særdeles lite effektivt. Det ender med at vi går inn i whiteout i et området hvor skredterrenget ligger og lurer. Rundt Blomtjørneggi bestemmer vi oss for å snu i og med at enkelte medlemmer av gruppa sliter med tidligere hendelser med skred. Dette gjør at vi derfor kommer oss ut og slår leir for dagen. Mange gode erfaringer og plukke med seg her.

Dag 3
På hjemveien er det totalt whiteout og orientering tar lang tid. Ved skogens grense er det flere som for første gang skal erfare hvordan nedkjøring med pulken er. Ikke alltid like kult... Det blir noen telemarksvinger og minimum et dusin fall men humør er godt i gruppa. Vi avslutter derfor sterkt med mange nye og gode erfaringer i baggasjen!