Hopsfjellet Sveio (11.02.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Hopsfjellet parkering (44m)
Endpoint Samme (44m)
Ascents Hopsfjellet (333m) 11.02.2019 15:05
Staupefjellet (342m) 11.02.2019 15:15
Etter besøk til Emberlandsnipen noen km kjøring nordøstover til Pplass for Hopsfjellet, som ligger på østsiden av en noe uoversiktlig parsell av E39, plass til nærmere 10 biler her. På bred sti/kjerrevei nordøstover, og til å begynne med netto litt nedover, før nå merket sti svingte seg i mer sørøstlig retning oppover i retning oppturtoppen Hopsfjellet SV. Området hadde tydeligvis vært rammet av den store skogbrannen i Sveio tidlig på 1990-tallet, og en del av området er opprettet som naturreservat etter dette.
Naturreservat..

I et skar et stykke nord for toppen mistet jeg stien og gikk litt for langt vest i vestflanken og måtte bratt opp mosete skog og buskvegetasjon før jeg kom inn på stien igjen. Mer og mer snø i terrenget etterhvert som jeg steg oppover.
Oppturtoppen Hopsfjellet SV. Ålfjorden i bakgrunnen.

Flott varde, bratt ned i sørlig og sørøstlig retning; flott utsiktstopp
Siggjo på Bømlo i nordvest. Snøbyge på vei..

Ville ha med meg Hopsfjellet 344 i nordøst, og derfor ned noen ti-meter før greit opp på Hopsfjellet 344 moh. Akkurat idet jeg nådde toppen startet en smått intens haglbyge som jeg hadde sett passere øst for Bømlo da jeg 10-15 min tidligere besøkte Hopsfjellet SV.
Hopsfjellet 344 mot Hopsfjellet SV

Midt imot haglbygen bratt og småulendt stiløst ned i nordvestflanken av Hopsfjellet og snart inn på oppovertråkket og stien tilbake til bilen.