Emberlandsnipen Sveio (11.02.2019)

Written by Stigun GSM

Ascents Emberlandsnipen (271m) 11.02.2019 12:58
Visits of other PBEs Sætre p-plass (47m) 11.02.2019 12:16
Etter besøk til Børshovda kjørte jeg et par km sørvestover E39 og tok av ved Rød på avkjørsel mrk Auklandshamn og kjørte noen km nordvestover til Sætre P-plass. Stistart Emberlandsnipen like i nærheten, godt skiltet. Heldigvis oppholdsvær, med et tynt snølag på den relativt tydelige stien, hvor noen våte partier måtte passeres; etter hvert gjennom høyreist furuskog ispedt Sunnhordlands eviggrønne kristtorn. Bratt opp storsteinet ur i sørøstflanken av Emberlandsnipen og deretter opp noen avsatser til jeg kunne innta den store varden. Potensielt god utsikt, som i dag ikke helt kom til sin rett pga bygeskyer med sluddbyger rundt omkring. Heldigvis unngikk jeg nedbør på denne dagens Oppturtopp nr 2.
Emberlandsnipen, med søre Bømlo i bakgrunnen
"Utsikt" sør. Boknafjellet kan skimtes såvidt sentralt.

Etter inntak av niste ved varden ned igjen samme vei, hvor brodder kom godt med ned den småbratte og glatte ura. Deretter kjøring videre til Hopsfjellet parkering lenger nordøst.