Høyest i Saltdal (02.09.2008)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Coarvihytta (600m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nordre Saulo (1,768m) 02.09.2008
Nuorttasavllo nordre (1,756m) 02.09.2008

Kommunetopper
2.9.2008

HØYEST LANGS GRENSA
Et av riksgrensas mest markante fjell er Nordre Saulo, eller Nuorttasávllo, sør for Sulitjelma. Det er et markant fjell som har to hovedtopper. Den nordre er ganske avrundet og 1768 meter høy, mens den søndre er spissere og 1756 meter høy. Førstnevnte ligger midt på grensa mellom Sverige og Norge og er dermed grensas høyeste punkt. Litt uventet står det ingen grenserøys på selve toppunktet, men ca. 150 meter nord for det. At grenserøys 236 Aa er plassert her, virker litt underlig, og vi har ikke funnet ut hvorfor. Nordre Saulo er også høyeste topp i Junkerdal nasjonalpark. Fjellområdet er kjent for sin varierte flora med typiske nordnorske arter som fjellvalmue, fjellsolblomst, kantlyng og brannmyrklegg. I tillegg er Nordre Saulo kommunetopp i Saltdal, og toppen er også en av bare 85 her i landet med primærfaktor over 1000 meter (nr. 51 på lista). Når vi dessuten vet at Saulo betyr øy på samisk, tyder det på en storslagen beliggenhet. Den første som nevner fjellet, er geografen Olof Tresk, som dro gjennom dette området på sin lange oppmålingsferd i 1640. Han kalte riktignok fjellet feilaktig for Norre Saulowarra, men det er den samme toppen. Føyer vi til at det er flere gode fiskevann i området, er det åpenbart at det er mange gode grunner til å besøke Nordre Saulo. Fjellturen ble tatt en fin septemberdag, hvor vi våknet til strålende vær i Sulitjelma. Deretter kjørte vi sørover ca. 5 km mot Jakobsbakken før vi fortsatte en mils vei langs Balvasselva til den ubetjente Coarvihytta. Der parkerte vi og startet dagens lange vandring. Den høye og markerte Nordre Saulo var godt synlig langs bilveien helt fra Sulitjelma, og vi gikk ikke langt før vi hadde den i synsranden. Ruta vår gikk først etter den T-merkede turstien mot hyttene på svensk side av grensa. Etter ca. tre kilometer forlot vi stien og gikk høydene over Gårro på sørsiden av høyde 1011. Passerte etterhvert noen små vann og fikk etter hvert øye på den kvasse lille toppen Ballek (= kalv) øst for dagens mål. --------------
BRATT TIL TOPPS
Vi fortsatte nord for Stjernevatna og gikk mellom de to toppene Alep og Lulep Savlojávrasj (840 moh.). Dessverre var det for sent på sommeren til at vi kunne glede oss over blomsterprakten fjellsidene er så kjent for, men vi kunne isteden vende all oppmerksomhet mot å velge en fin rute til topps. Valgte å følge rådene fra kjentmann Einar Siljeås. Han er ivrig medlem av det lokale turlaget og har vært på Nordre Saulo mange ganger. Einar rådet oss til å følge den bratte fjellryggen rett vest-nordvest for hovedtoppen. Det var mest naturlig å starte ryggen fra en nordvestlig retning. Det viste seg å være et godt rutevalg. Ruta videre sa seg selv til vi kom til ca. 1400 moh. Her starter en kløft i fjellet som vi tror det er lurt å finne. Dessuten er innsteget til kløfta nå markert med en liten varde! Oppe i salen mellom 1756 og 1768 moh. dreide vi østover mot toppen. Vel oppe ved varden etter 900 høydemeter fra vannene åpenbarte det seg en fantastisk utsikt i alle retninger! Spesielt flott var det å se nordover. Suliskongen, Dama, Knekten, Stortoppen og Blåmannsisen satte sitt preg på utsynet. Etter en lang pause i godværet på hovedtoppen ble det også en avstikker til nordtoppen, som bare er litt lavere, før vi returnerte ned samme rute. Vel nede ved vannene var vi nysgjerrige på alternative rutevalg tilbake til Coarvihytta. Inger Lise og Otto prøvde derfor et rutevalg rett mot sørsiden av Stor Dorro og Littj Dorro. Derfra fulgte de stien til veien som går tre–fire kilometer nord for Coarvihytta. Johan tok ruta over fjellet tilbake til Coarvihytta. Resultat: Otto og Inger Lises valg er trolig greiest selv om tidsforbruket var det samme. (Fra boka: Norges beste toppturer).

NORDRE SAULO er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

N.savllo og Ballak
Johan og Inger Lise med dagens mål bak
Nuorttasavllo
Fra nord mot sørtoppen

STED: Saltdal kommune i Nordland og Arjeplogs kommun i Norrland (Sverige)