Varingskollen og Glotjernskollen (07.02.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Sørli i Nittedal (184m)
Endpoint Sørli i Nittedal (184m)
Ascents Varingskollen (546m) 07.02.2019 13:42
Glotjernskollen (525m) 07.02.2019 16:14

Fra utfartssparkeringen på Sørli litt oppover fra Nittedal stasjon på Rotnes er det 300 meter å spasere til Nittedal IL's skistue, og starten på løypenettet.

Varingskollen

Først gikk turen vestover i langrennstraseen, nordover og over toglinjen, og til venstre/vestover opp til demningen ved Ørfiske. Det var masse snø og trolsk stemning i tåka. Og jeg kunne ikke se særlig langt innover vannet. Til og med den røde hytta fremsto som grå.

Et stykke ut på vannet kunne jeg velge mellom høyre deretter venstre i sporet eller omvendt. Jeg valgte det første, og kom etterhvert inn på en skuterløype som gikk langs kraftlinjen ca 1,5km før den møtte det andre alternativet. Deretter slynget løypa seg mellom trærne på beste skuterløypevis. Det er derfor noen av oss blir veldig glade når det er skuterløypevær!

Toppstøtet gikk bratt oppover i lia, men det var ikke langt igjen, og plutselig flatet det ut inn mot radiotårnet og kafeen.

Glotjernskollen

Etter Varingskollen var det å sjekke ut den andre løypa som var langt å foretrekke framfor kraftlinja. En ny tur over Ørfiske hvor tåka hadde klarnet litt opp. Et vakkert vann var det. Transportetappe i langrennsløypa til det var på tide å bushe litt inn til Glotjernskollen.

Og for en bushing det ble. Bratt opp i masser av nysnø, trærne sto tett i tett i skikkelig buskas og en masse trær var bøyd ned i bue av snøen og gjorde det enda mer ufremkommelig. Hadde jeg ikke hatt Garmin klokka som hadde steady retning på pilen mot målet hadde jeg gått meg helt bort tror jeg. Brukte minst en halvtime på 300 meter med kaving. Det ironiske var at hvis jeg hadde lest turbeskrivelsen til Nils på forhånd og ikke etterpå kunne jeg lagt det opp litt annerledes.

Anyway, som det ofte gjør, ble det plutselig forvandling til det vakreste åpne landskap med snøtunge trær. En helt lydløs verden med litt overnaturlig stemning. Jeg følte meg så heldig som kunne vandre rundt her. Jeg satte opp mine gode venner - fjellskiene - på topppunktsbildet under. Etter et langt liv med racingski i trikkespor, er det morsomt å oppleve hvor stor framkommeligheten faktisk er med godt utstyr.

Returen gikk en tredje gang over Ørfiske, og deretter bare nedoverbakke til Sørli. Først i tiltakende skumring og deretter i flombelysningen i skianlegget.

Tett skog!

Written by Nils 27.03.2019 20:08

Hehe, du fant veien ut av helvetesskogen på veien mot Glotjernskollen du også. ;-) Kjekt å ha GPS der ja. Men ble fint opp mot toppen da.

Sv: Tett skog!

Written by SunnivaR 29.03.2019 08:03

Ja, Det var intenst tett skog! Men så utrolig fint etterpå.