Høyest i Ballangen (24.05.2009)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Skjombotn/Storelva (100m)
Characteristic Ski trip
Ascents Frostistinden (1,724m) 24.05.2009

Kommunetopper
24.5.2009

Våknet til regn og tåke kl 06.00, dermed en lang og god frokost før avgang. Det ble rådslagning med yr som lovet bedre vær utover dagen. Fra Narvik var det 48 km til p-plassen innerst i Skjombotn. Turen ble startet klokken 13.00. Vi var heldige som kunne benytte en skogsvei opp nord for Vesterskarelva. Fra 500 moh ble det godt skiføre innover til breen. Passerte vest for Gangnesaksla (1100), som er et fint alternativ i forhold til Vesterskaret. Gikk i rett linje over Frostisen og kunne se toppen foran oss hele tiden. Nær foten av fjellet omgikk vi to åpne bresprekker. Vestryggen ble den ideelle oppgangen, med kryssing av en smal bresprekk. Toppunktet på Frostistinden (1724) var dekket av snø, dermed ingen varde eller fast fjell å se. Vi fikk delvis utsikt mot sør og øst, men hadde fortjent blå himmel // Turfølge - Inger Lise, Johan og Paal andre.

FROSTISTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.