Nordtinden - Tromsø 100 m pf (03.02.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Skulsfjorden (26m)
Endpoint Skulsfjorden (9m)
Ascents Nordtinden (640m) 03.02.2019

Kjørte til Lena i Skulsfjorden som ville være med på skitur. Vi startet hos henne og hun ledet vei oppover mot Slåka. Jeg hadde ski med halvfeller, men fellene satt dårlig på å begynte å løsne nesten med en gang, så det var dårlig feste og tungt å gå oppover. Vi svingte nedover mot Øvredalsvannet og krysset dette før vi satte kursen mot ryggen av Nordtinden. Lena snudde da vi kom opp på ryggen og vinden begynte å ta ordentlig. Hun ville heller ned å bake ei kake som skulle være klar til jeg kom ned fra fjellet. Jeg fortsatte oppover ryggen, og det gikk sent med dårlig feste pga fellene som nesten var helt av. 1,3 km fra toppen fant jeg ut at det var håpløst å fortsette videre på ski, så jeg satte de fra meg og fortsatte til fots. Var stort sett veldig fint å gå på beina nå, passe hard, bare noen få steder jeg sank nedi og små partier med isete skare. Brukte 2 timer og 45 minutt til toppen. Sola tittet fram fra skyene og jeg fikk nytt utsikten litt selv om det var kald vind, så ikke noe sted å oppholde seg lenge. Samme vei ned ryggen og tok en litt annen vei hjem til Lena, tok raskeste vei ned til den oppkjørte skiløypa og fulgte denne hjem til Lena som ventet med nybakt kake og kaffe. Til sammen nesten fire timer på tur :)

Skulsfjorden
Utsikt mot Ringvassøy
Utsikt mot store Blåmann og mange andre fine fjell samt sola