Sørbøheia med Liv Synnøve (18.02.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Sørbøheia (360m) 18.02.2012

Start nede fra veien hvor det er skilt med navnet på fjellet. Bratt oppover i granskogen på våt og bløt sti, bart nederst, snø og litt isete sti over ca 250 moh. Toppen er et populært turmål for folk i området og stien er tydelig og velbrukt. Denne gangen gikk vi opp en litt brattere rute mer direkte mot toppen under siste delen av turen. Flott utsikt fra toppen, bl.a. mot Lihesten med Gygrekjeften, Alden med Instenova , Fjellstjørnryggen ut mot havet i vest og ned mot Teige. Været var denne gangen mye bedre enn sist jeg var der. Jeg har flyttet koordinatene ca. 20 m østover til der varden står på GPS 0294259 6794769. Vi brukte vel en time på turen, inkludert ca. 10 min pause på toppen.

Sørbøheia. Utsikt vestover. Alden i bakgrunnen mot høyre
Utsikt vestover fra Sørbøheia. Fjellstjørnryggen skimtes mot vest som en forlengelse av ryggen, men Eide ligger mellom
Liv Synnøve ved varden på Sørbøheia. Lifjellet med Gygrekjeften i bakgrunnen. Katlenova reiser seg fra fjorden til venstre