Fløya og Steinbøhytta via Sherpatrappa (02.02.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Værfløya (642m) 02.02.2019
Fløya (671m) 02.02.2019
Visits of other PBEs Fjellheisen og Fjellstua (423m) 02.02.2019
Pyramiden parkering (5m) 02.02.2019
Steinbøhytta (542m) 02.02.2019

Måtte innom pyramiden kjøpesenter i dag og handle litt så da benyttet jeg sjansen til å ta en tur til Fløya og Steinbøhytta herfra. Parkerte på Pyramiden parkering rett ovenfor kjøpesenteret og gikk herfra langs vei og gangvei til der fjellheisen starter fra. Fulgte skilt mot Fjellstua/Fløya via aksla for å komme til sherpatrappene. Fra parkeringa til fjellheisen er det ca 100 meter sti før en kommer inn på vei som går til venstre, i første kryss er det skiltet opp til høyre på sykkel/gangvei som man følger til starten av Tromsdalen sherpatrapp. De var nedsnødde nå så så ikke noe til trappetrinnene, men fin hardtrampet sti oppover. Litt glatt så fint med piggsko. Fra toppen av fjellheisen og opp til Fløya var det for det meste hard og fint å gå på beina. Fin utsikt fra toppen, men kald vind så nøt synet av sola over Malangen halvøya en liten stund før jeg gikk ned igjen. En liten tur innom Steinbøhytta, en åpen DNT hytte av veldig enkel standar der døra var snødd fast halveis åpen så den var mye snø innvendig også. Deretter samme vei tilbake til bilen.