Fløyfjellet og Rundemanen (02.02.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Fløyfjellet (400m) 02.02.2019
Rundemanen (568m) 02.02.2019
Visits of other PBEs Brushytten (412m) 02.02.2019
Fløyen stasjon (313m) 02.02.2019

Strålende vær og nesten vindstille. Endelig en fridag i Bergen med max vær. Var litt usikker på hvilken topper det var best å legge dagens tur til, da jeg var redd for at det kunne være isete. Valget falt til slutt på Fløyen og Rundeman, da det er vei, slakest og minst mulighet for is tenkte jeg. De andre valgene jeg vurderte var forøvrig Ulriken og Damgårsfjellet da jeg også mangler disse på "de 7 fjell".
Starta fra Kalfaret og brukte litt tid i diverse kryss på navigering oppover. Kom etterhvert til det som så ut som en friidrettsbane, som nå fungerte som skiløype for folk som ville gå runde på runde. Fortsatte opp VM-løypa på snødekt vei og endte på Fløyen. Litt isete noen partier men ellers veldig fin løpesnø. Litta pause på Fløyen før jeg fortsatte videre mot Fløyfjellet. Ut i terrenget og opp på toppen. Ble litt snøvassing her.
Forsatte så videre på "snøveien" blandt det som føltes som 1/4 av Bergen, mye folk ute i dag naturlig nok, og bra er det. Her var det null ispartier og de gode løpeforholda (selv om det blei en del gåing også) fortsatte hele veien til toppen. Var også overaskende greie skiforhold oppover her, men var litt lite snø siste stykke. Ved masta ble det ny pause i det helt vindstille været.
Valgte samme vei tilbake. Ned fra Fløyen prøvde jeg å benytte ispartiene ved å ta fart og skli på beina, veldig gøy! Fungerte fint en periode, men hold på å tryne noe voldsomt på et parti, men klarte akkurat å redde det inn med en limboaktig-variant. Håper noen så det, tror det var god underholdning! Kjørte safe resten av veien.
Gode forhold for løping hele veien og nesten hele veien for ski.