Rosåsen (Høylandet 10/31) (27.01.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Skitrekket innafor Flott (76m)
Ascents Rosåsen (442m) 27.01.2019

Kjørte fra Namsos etter Fv 17 mot Høylandet. Passerte storfiskeren på Skogmo Gjestgiveri ved lakseelva Bjøra. Kong Harald har fisket her i mange år. Fortsatte forbi Høylandet sentrum og svingte til venstre ved skilt Hognes/Skitrekk ved Flott. Parkerte ved skitrekket ca 800 meter fra Fv !7. Fortsatte med ski på beina etter veien langs Øyvatnet (retning N) Etter 2,3 km fortsatte jeg 1,5 km vest etter scooterspor på skogsbilvei mot Flottsetran. Videre i terrenget rett sør mot toppen av Rosåsen. Snøen var trykket en del sammen, så det var ikke samme djupsnøen som de forrige helgene. På toppen var det et moderne trigpunkt og en trimkasse. Forrige besøk i boka var for to måneder siden. Returen fra toppen tok jeg rett ned til alpinbakken. Her kan man få en unnakjøring på nesten to kilometer fra toppen uten å stanse. Litt spredt skogsløype i begynnelsen. Perfekt for randoneeski. Hovedskitrekket på alpinbakken er nedlagt tror jeg, men det er et enkelt trekk nederst i bakken som er i bruk. Den eneste peakbookeren som har registrert bestigning av Rosåsen er Laves. Han er også den eneste peakbookeren jeg har møtt på peakbooktur uten møteplanlegging på forhånd.

Storfiskeren ved Skogmo Gjestgiveri passer på Kongevaldet i Bjøra for Kong Harald.
Fin utsikt mot Øyvatnet
Nå er motbakken mot Rosåsen snart slutt
Panoramautsikt fra dette elgtårnet
Trimkassen og trigpunktet på Rosåsen
Det øverste skitrekket er ikke i bruk. Øyvatnet bak