Høyest i Salangen & Sørreisa (19.07.2008)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Rabbåsdalen (180m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hjerttinden (1,381m) 19.07.2008

Kommunetopper
19.7.2008

Etter midnattsolturen til Leirtinden var det igjen regnbyger på morgenkvisten. Dermed ble vi turister på Finnsnes og Andselv i timesvis denne dagen. Etterhvert bedret været seg og vi klare for en ny kommunetopp. Svingte av mot Rabbåsen og kjørte til Lynghaug (ikke kjør inn bommen, olm bonde bor her). Gikk øst for Rabbåddalen og fortsatte vest for Veidfjellet. Fulgte høyden et par kilometer til foten på Hjerttinden. Mye fugl å se i området, heilo, snøspurv, heipiplerke, fjelljo, terne, steinskvett, blåstrupe, rype og ravn. Spesielt artig å se fjelljo, JoSo (Johan Solberg) er jo ekspert på fugler. Videre opp nordryggen til bergnabben på Hjertinden (1380). Trimposten var plassert under berget. Tunge skyer kom sigende, dermed ble oppholdet kort.

HJERTTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

TROMS = 38 stk 1.ordens trig-punkter.