Vintertur på litt for fete ski (26.01.2019)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Fjellsjøkampen (812m) 26.01.2019

Har vært på denne for årevis siden. Men ettersom Ingar hadde fått nye fete ski til uttesting, så lette vi etter et sted rundt Oslo som kanskje kunne gi han litt oppoverbakketesting og kanskje litt off-pist.

Valget falt på Hurdal og Akershus høyeste. Kjørte som sist til Gjødingsetra og derfra gikk det faktisk oppkjørt opp skiløype helt til topps fant vi ut. Vi gikk et stykke på skiløypa, men valgte da sommerløypa opp (2,7 km) der noen hadde gått med truger opp. Fikk testet skia til Ingar opp der i all nysnøen. Vi kom oss fint opp, men hadde håpa å se noen åpne glenner eller skogsfelt på veien opp slik at vi kunne hatt det moro på vei ned - men akk.

Så vi valgte å ta skiløypa ned uten at den bød på noen spennende utfordringer utafor løypa heller. Skogen var altfor tett (bla pga at Fjellsjøkampen er et naturreservat) så ble en heller kjedelig 5km sløyfe ned igjen. Men fikk da testa skiene hans opp og i "gå-modus". Fin tur ble det uansett med all nysnøen.

Toppen anbefales på lette ski rake veien opp.