Høyest i Dyrøy (08.08.2009)  5

Kommunetopper
8.8.2009

GRENSETOPP MELLOM DYRØY OG SALANGEN
Løksetinden er et flott fjell som ligger på grensen mellom de to kommunene Dyrøy og Salangen i Troms. Toppen rager høyest i Dyrøy og er det tredje høyeste fjellet i Salangen etter Hjerttinden (1380 moh.) og Reitetinden (1262 moh.). Sørvest for Løksetinden ligger øya Andørja i Ibestad kommune, hvor Langlitinden med sine 1276 moh. er Nord-Europas høyeste fjelltopp på en øy. Vender man blikket mot nord, kan man se Senja, Norges nest største øy. I østlig retning glinser Salangfjorden og Sagfjorden ved tettstedet Sjøvegan, som er kommunesenteret i Salangen. Her ender de to vassdragene Salangselva og Sagelva, som er kjent for sin gode sjørøyebestand og mange spennende elvegrotter. Etter en natt i Sjøvegan kjørte vi ut langs fjorden til Løksebotn og fortsatte cirka fire kilometer til parkeringsplassen på Løksa. Her starter en godt skiltet og rødmerket sti gjennom skogen nord for Ramnhammarhaugen. Stien passerer noen myrpartier før kryssingen av Navarselva. Etter hvert blir det brattere terreng opp sørøstryggen til Aksla før det igjen flater litt ut. Fra cirka 800 moh. gikk vi mot nord over en større snøflanke og dreide i en bue opp ura til høyde 1201. Vi fortsatte cirka 500 meter over den forholdsvis lettgåtte ryggen til hovedvarden, hvor det er både kasse og bok. Herfra var det cirka 150 meter langs den litt luftige eggen til triggpunktet og den lille varden på Løksetinden (1240 moh.). Vår gode venn Johan hadde vært på toppen fem dager tidligere og målt alle høydene med sin nyinnkjøpte GPS. I varden hadde han lagt igjen et kartutsnitt og en liten hilsen til oss. Vi bestemte oss for å droppe turen videre til litt lavere vesttoppen (1237 moh.), som ellers kan være en fin forlengelse av turen. Tunge skyer nærmet seg fra vest, og dermed ble det et kort opphold på denne vakre tinden før tilbaketuren til Løksa. (Fra boka: Norges beste kremtopper.).

LØKSETINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Opp Aksla

STED: Dyrøy og Salangen kommuner i Troms
HØYDE: 1242 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 1069 m
UTGANGSPUNKT: Løksa 65 moh.