Liafjellet (Storevarden) (27.01.2019)

Start point Solstrand
Characteristic Jogging
Ascents Liafjellet (259m) 27.01.2019 08:45

Jeg startet ved Solstrand kl. 07.45 og fulgte diverse veier bort til Mobergslia. Det ble noen dårlige veivalg gjennom boligfeltene, men det var ikke lange omveiene. Ved Mobergslia tok jeg av fra veien nord for en låve, og fulgte stien oppover. Her hadde snøen fonnet seg, så det var snø til langt opp på leggen. Høyere opp var det mange som hadde gått, så der var det lett å følge stien. Greit til toppen, der det står en stor varde. Fin utsikt mot sør. Stiene i området er godt skiltet. Det var fin løpstemperatur med noen få minusgrader, men på toppen var det litt kald trekk. Så jeg ble ikke lenge på toppen. Samme vei tilbake.

Det var en del is her og der, så piggsko hadde nok vært best. Likevel gikk det greit med joggesko. I Greidalen, nordvest for Kuvågen, var det en ny vei som ikke står på kartet. Jeg fulgte denne veien et kort stykke.

Ovenfor Mobergslia, der det var et parti med fokksnø.
Et stykke nedenfor Liafjellet. Stien var lett å følge.
Varden på Liafjellet (Storevarden). Ferga til Sandvikvåg har nylig forlatt Halhjem.
Fra Liafjellet (Storevarden) mot sør.
Ved Solstrand. Vi ser mot sørøst utover Fusafjorden og Bjørnafjorden.