Ansmyrheia (24.01.2019)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Ansmyrheia (261m) 24.01.2019

Kom fra kommunetopp Hovdefjell - Vegårshei, og tenkte jeg skulle prøve et nytt forsøk på Ansmyrheia, siden det ble bomtur på den tidligere samme dag. Kjørte samme vei tilbake, forbi Nes Verk golfpark nok en gang. Denne gang parkerte jeg på en liten brøytet lomme rett på andre siden av noen røde hus. Her het det Dåbu, og det var den nærmeste muligheten, for turen jeg tenkte på å starte litt lenger syd. Men først gikk jeg å spurte mannen i det røde huset, om han viste om noen enkel tur opp til Ansmyheia. Det gjorde han i grunnen ikke, men han var snill å ringte en nyinnflyttet kar, som hadde overtatt hele grunnen som Ansmyrheia ligger på. Eller mesteparten av det, eller noe slikt. Slik jeg forsto det, så skulle han nye karen ha ryddet med traktor helt opp til toppen. Det viste seg å være en sannhet med visse modifikasjoner. Men det var ikke langt unna heller. Fulgte traktorvei forbi et gult redskap, som jeg fikk på min venstre side, så opp en bakke, og etter det slynget den seg litt hit og dit. Litt etter at det begynte å gå nedover igjen, delte traktorveien seg. Jeg tok den til høyre, den så ut som å gå i riktig retning. Selv med litt / moderat snø, var det lett å gå på traktorveien. En liten stund etter at jeg tok av, sluttet traktorveien. Herfra var det ca. 500 m. i luftlinje til toppen. Slo igjennom litt, så valgte å ta på gamasjer her. Heldigvis var det bedre enn fryktet, for det ble ikke så veldig mye gjennomslag på resten av turen. På toppen fant jeg en "pinne / grein, som så ut til å være på det høyeste punktet. Trasket av sedvane litt rundt på de forskjellige "høye" punktene for å være på den sikre siden. Fant også en bitteliten varde av stein, halvt i skjul bak noen busker. På toppen var det også en sammenrast "hytte" av noe slag. Samme vei tilbake. Fortsatt litt lavt og litt halvtungt skydekke. Ca. - 2 grader. Nå hjem til onkel i Sandefjord.