Høyest i Verdal (03.04.2008)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Setertjønnhytta (450m)
Characteristic Ski trip
Ascents Løysmundhatten Midtre (1,081m) 03.04.2008
Løysmundhatten Nordtoppen (1,090m) 03.04.2008
Løysmundhatten Sørtoppen (1,090m) 03.04.2008

Kommunetopper
3.4.2008

LØYSMUNDHATTEN
En uke tidligere ble det tur til Sjækerhatten, hvor planen var å slå den turen sammen med Løysmundhatten. Med Inger Lises prolaps nøyde vi oss med høyeste punkt i Snåsa.
Neste runde ble det skitur fra Setertjønnhytta over isen nord for Svarttangen. Over tregrensa rundet vi Litle Skjækerhatten på sørsiden og gikk inn i Sneiskaret. Så tok vi oss opp ryggen sør for vannet, som ligger på 864 moh. Vi fulgte gamle skispor over de tre hattene mens vinden økte på. Om sommeren kan man korte turen med å klyve opp midt på ryggen. Nå var rasfaren for stor til det, men vi tok oss sikkert og i stadig striere vind frem over hattene og kommunegrensa mot Løysmundhatten og toppunktet på Sørtoppen (1090 moh.), hvor det er en liten varde. Fra toppen er det utsikt sørover mot Tilhengeren og Stygghatten, og i nord lå gårsdagens rute til Skjækerhatten innen synsvidde. Det var kaldt, og det eneste som varmet, var en munnfull Balder før vi valgte samme rute tilbake. Tilbaketuren gikk ganske greit, til tross for at Inger Lises ryggsmerter økte på. Tilbake ved hytta ventet Harald Tiller med snøscooteren sin, for han hadde ordnet med «audiens» hos hele Norges Snåsamann, Joralf Gjerstad. Kunne han fikse ryggen, tro? Inger Lise satt bak Harald mens Otto hang på ski bak scooteren ned til bilen. Vel nede takket vi for all hjelp, og Inger Lise spurte Harald T. om hvor mye vi skulle betale hos Snåsamannen. «Æ kan itj svar dæ, for han høre ka vi snakke om no», svarte han. Så bar det ned i bygda og hjem til Snåsamannen. Vi ble møtt av en stor, varm, hyggelig mann med nyopererte knær, som sammen med sin kone ønsket oss velkommen ned fra fjellene. Tiden gikk fort, og vi ble der lenge mens han kikket på oss begge. Med store, varme hender holdt han hendene til Inger Lise mens han sa: «Du træng itj vårrå så redd, alle turan kjæm te å gå bra.» Hvordan kunne han vite at hun innerst inne faktisk var redd for de mest avanserte turene? Prolapsen måtte gå seg til, mens smertene ble mindre. Besøket ble et veldig hyggelig minne for oss, og vi føler oss beæret som fikk komme på så kort varsel til en av de mest omtalte menn i Norge i senere år.
(Fra boka Norges beste toppturer).

Harald prøvde fiskelykken ved Skjækervannet

STED: Verdal kommune i Nord-Trøndelag
HØYDE: 1090 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 340 m
UTGANGSPUNKT: Setertjønnhytta
LENGDE: 23 km tur–retur hytta (41 km t/r p-plass).