Lyseskarfjellet og Folldalshaugane fra Fanavollen (22.01.2019)  5

Written by MathMath (Mathias Chr. Mathiesen)

Start point Hjemme (50m)
Endpoint Hjemme (23m)
Ascents Lyseskarfjellet (313m) 22.01.2019 16:02
Folldalshaugane (300m) 22.01.2019 16:16

Et greit utgangspunkt for denne turen er ved Coop Extra i Krokeidevegen (grei parkeringsplass).
Gå inn Fanaflaten og videre inn på Fanavollen nesten til endes. Her begynner stien på venstre side ved snuplassen. Følg stien oppover, forbi en liten foss og videre til det flater ut. Der deler stien seg, men jeg foretrekker å gå til høyre (gjennom granskogen) og bort til en gapahuk. Dette er det minst myrlendte valget. Stien fortsetter på venstre side (østsiden) av gapahuken helt til trappene opp til antennestasjonen "Linken" med fantastisk utsikt. Lyseskarfjellet, som er toppens egentlige navn, er turens høyeste punkt (313 moh og PF = 160 m).
Etter en runde rundt bygget tar man stien tilbake omtrent 100 m. Det anbefales å ta en titt på Fanabygda fra kanten av toppens nordside. Her går stien mot sørvest mot Folldalshaugane (varden er godt synlig fra "Linken"). På varden henger det en postkasse med gjestebok. Dette er turens andre topp (300 mog, PF = 13 m). Denne toppen har flott utsikt utover mot Marsteinen fyr, Austevoll og Sund.
Etter Folldalshaugane begynner nedstigningen. Ta stien ned mot de to små vannene, og følg stien "rett og kroket" til en bratt traktorvei og videre ned mot bebyggelsen. Ved bebyggelsen går det en traktorvei inn til høyre langs steingjerdet (nordøstlig retning). Denne traktorveien/stien tar deg tilbake til Fanavollen, og ringen er sluttet.
En flott tur med fine utsiktspunkter, men det kan stedvis være noe vått.