Valsfjell (15.02.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Valsfjell (258m) 15.02.2012

Trivelige telemarkinger

Skien pf 100 topp. Tur følge: Sniff.

Start fra Nordsiden:

Parkering ved Mellum Kirke. Der er det god plass. På veien inn er der få plasser, og ikke å anbefale, og heller ikke ønskelig av vei eier. Han ønsker deg hjertelig velkommen som "fot" turist, men helst parkering ved kirka. Og i motsetning til f.eks Andebu kommune i Vestfold, blir du ikke "truet på livet" om du parker "feil", men med hyggelig samtale forklart vei regler og bruk:) Hyggelig.

Vei og teig eier, traff jeg oppi lia, og hadde en hyggelig samtale med ( så tidsbruken på turen er nok ikke representativ, med mindre du også treffer hyggelige folk på veien:). Hadde alle land / skogs eiere vært like hyggelig som Torstein her, ja da hadde det vært en lek å vært "toppfant" rundt forbi:) Kanskje blir det en fisketur en gang:)?

Fulgte inn blåmerket sti fra skilt som var merket med Valsfjell-Rundt. Etter ett stykke kommer sti skille som merker videre på Valsfjell-Rundt og opp mot Valsfjell toppen. Fulgte blåmerket sti som gikk opp mot toppen. Grei stigning opp, litt ned igjen før selve toppen, og så opp til flott topp med god utsikt ned mot bl.a Norsjø og over til Vealøs tårnet.

Fulgte samme vei tilbake, etter innskriving i bok, spising av niste, lage snø engel (moro, og det gjør vi alt for lite av etter vi har blitt c")voksen c") ), toppbilder, og nyte solskinnet. Vi skulle vært på kyrkjeåsen også i dag, men prioriterte heller å hente ungene på skolen;-)

Gjorde en test ned fra toppen, og til bilen. Festet en GPS tracker på Sniff for å måle gått avstand på han ift meg. Jeg 1.75 km, han 4, 35 km. Moro å se forskjellen:)