Dalasjøhøgda og Nordre Korsvatnhaugen Øst (20.01.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Nysetervegen bom (386m)
Endpoint Nysetervegen bom (386m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Dalasjøhøgda (627m) 20.01.2019 10:59
Nordre Korsvatnhaugen Øst (614m) 20.01.2019 12:43
Visits of other PBEs Nysetervegen bom (386m) 20.01.2019 10:02
Nysetra skytebane p-plass (535m) 20.01.2019 10:27
Dalasjøhøgda p-lomme (560m) 20.01.2019 10:34
Nordre Korsvatnhaugen Øst p-lomme (496m) 20.01.2019 11:39

Basert på fin værmelding dro jeg ganske tidlig avgårde til Grua for å ta et par topper jeg tenkte det gikk an å ta med anmarsj pr langrenn. Skiforeningens føre/preppemelding på web eller alternativt appen deres: "iMarka" er uvurderlig for å få oppdatert informasjon om hvor løypene går, og om de er preparert etter siste snøfall. Nå var scooterløypa over Dalasjø kjørt, og da var alt klart.

Oppover gjennom Nittedal var det minus 19 grader, dette bedret seg heldigvis til minus 14-15. Som vanlig var det fint i høyden på toppene, kanskje bare minus 4-5 grader. Men løypa gikk i mange kalde søkk!

Dalasjøhøgda

Skiløypa starter ved bommen på parkeringen. Løypa går på vei, og krysser bl.a. en skytebane!

Merk at det står HVIS mellom STANS og Skyting pågår!

Fra parkeringen er det 2,5 km oppoverbakke med 200 høydemeter klatring til Dalasjøløypa tar av til venstre. Veldig hyggelig scooterløype i terrenget. Etter en km kommer du til Munkerudtjerna og kan se over til Dalasjøhøgda. Det er 150 meter til toppen litt innenfor enden av tjernet som løypa går over.

Scooterløypa over Dalasjø - Munkerudtjerna mot Dalasjøhøgda 150m bushing!
Dalasjøhøgda - Utsikt Nordover

Nordre Korsvatnhaugen Øst (Nordre Korsvasshøgda Øst)

Tilbake i hovedløypa og noen km til så var det klart for å finne en passelig anmarsj til Nordre Korsvatnhaugen Øst.

Jeg valgte å starte bushingen herfra - Det ser ut som et sauesankeanlegg med inngjerding og samlegjerder bak. Jeg fulgte bekkedalen oppover. Det var 770 meter i luftlinje til toppen kunne garmin opplyse om, og det var 40cm snødybde. Jeg valgte å gå uten ski, men med stavene. Grei trasé, men ganske lurt å passe på å ikke tråkke ned i bekken!

770m Bushing fra skiløypa til Nordre Korsvatnhaugen Øst
Fortoppen i sør hadde best utsikt - sørover mot Søndre Korsvatnhaugen
Mot hovedtoppen som er i skogen