Veitåsen i Porsgrunn (19.01.2019)

Written by siroho GSM

Start point Ørvik (30m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Veitåsen (145m) 19.01.2019 11:15
Visits of other PBEs Ørvik p-lomme (30m) 19.01.2019 12:04
Toppområdet, ingen varde eller bok her

Veitåsen i Porsgrunn

En tur i kalkfuruskog idag. Denne Porsgrunnlista har jeg ikke gjort så mange tanker om før, men tenkte at det er passe turer framover nå som det er så lite snø i marka. I Porsgrunn går jeg ikke tur om sommeren pga flått, så vinterturer i dette området er helt topp.

Vi parkerte ved avkjøringen i Ørvik og gikk opp traktorvegen så langt det var naturlig før GPS-en sa at vi måtte ta til venstre. Derfra gikk det sti videre mot toppenområdet. Helt greit å følge. Vi ville ta en tur ut mot skrenten for å se ned i steinbruddet og få utsikt utover. Gikk helt ut til der gjerdet stoppet oss.

Tilbaketuren tok vi en kortere versjon for det var helt greit å gå i skogen her, selv om det var nedfall og rotvelter en sted. Deretter tuslet vi ned traktorvegen igjen. En flaggspett og en grankorsnebb + en del meiser var å se på turen. En rødstrupe satt i busken ved huset og kneppet da vi passerte. Godt med litt fugl i skogen selv om det er kaldt i dag. Startet med -10, men var nok halvert før vi kom ned igjen.

Dette var passe tur for tiden med min helse. Mitt mål var å ikke gå i makspuls slik at jeg må stoppe for å ta meg inn igjen, men holde meg godt innenfor 80% maks. Ikke lett for en som liker å ta seg ut, men det gikk greit, og sakte.

Fra traktorvegen vi fulgte. Stien vi tok av ses langt der framme
Hit men ikke lengre, utsikt over fjorden og steinbruddet til Norcem
Litt nedfall på turen ned
 Trolske rotvelter i skogen
En glad hund på tur som elsker kulde