Vardafjell (18.01.2019)

Written by Stigun GSM

Start point SV for Gilje skytebane (48m)
Endpoint Samme (48m)
Ascents Vardafjell (164m) 18.01.2019 12:03
Visits of other PBEs Gilje skytebane (50m) 18.01.2019 11:42
Tur til et par Opptur-topper på Bomlo i dag. Hadde kommet en del snø i nordre og midtre deler av fylket siste døgnet, men meldt mindre nedbør lenger sør. Ved ankomst Gilje etter en rimelig lang kjøretur kjørte jeg inn på vei til Gilje Skytebane en liten kilometer nordøstover. Parkerte ved bom noen hundre meter sørvest for skytebanen. Fulgte vei helt til endes gjennom skytebanen og til skytegrop for 300-metersbanen, hvor jeg tok ut i terrenget til høyre i retning sydryggen mot Vardafjell. Fant snart en utydelig sti som likevel var grei å følge i det bare 1--2 cm tykke snødekket. Like sør for toppen kom jeg inn på meget mer tydelig sti som kom opp fra øst, og fulgte denne til toppen. Snøbyger i omegn, særlig i øst, og "storebror" Siggjo var innhyllet i snøskyer. Oppklarning i vest, og vid og flott utsikt vestover havet og et lavtliggende kystlandskap.
Vardafjell - utsikt mot havet i vest
Utsikt ned mot startpunktet med skytebanen

Ned igjen omtrent samme vei; stien og oppsporene var ikke alle steder like lett å se, men pb-tracket ledet meg greit ned til bilen. Heldigvis ingen aktivitet på skytebanen denne fredag formiddagen. Videre til Kalavåg og Mørkdalsfjellet.