Høylandet og Grong (Trøndelag 494-495/1570) (13.01.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Loddoenget skytebane (170m)
Ascents Aurstadklumpen (397m) 13.01.2019
Storåsen i Høylandet (350m) 13.01.2019

Kjørte fra Namsos og opp til Høylandet, og tok til høyre etter vei 775 mot Gartland. I utgangspunktet var dagen i dag lite egnet for tur. Snøen hadde lavet ned og det sluttet ikke å snø. Det er fint med snø, men det ble litt for mye laussnø. Det er sjelden oppkjørte spor til peakbooktoppene. Neste utfordring var å finne parkering. Det blir ikke brøytet parkering på startstedene til de fleste av de 13000 peakbooktoppene i Norge. Jeg stoppet ved innkjøringa til Loddoenget skytebane og måket meg en plass for å parkere. Fikk på meg skiene og fulgte en traktorvei ca en kilometer. Første mål var Storåsen i Høylandet. Etter at traktorveien stoppet var ruta jeg hadde valgt ulendt og med dype skrenter. Kom opp til toppen som er et flatt område med en del høyder. Her må man lite på posisjonen oppgitt av peakbook. På tur mot neste topp fant jeg en fin sti/traktorvei, og gikk innom en gammel seter med navnet Nysetran. Det var en gammel tømret seterbygning her, pluss noen rester av noen gamle bygningsrester. Jeg kom ned til vei 775 igjen etter en fin tras'e. Nå var jeg kommet ned på veien sør for Otertjønna. Jeg måtte gå over elva som kommer fra tjønna, men fant noen steiner i elva som jeg hoppet etter. Oppe i skogen var det også en gammel traktorvei som ikke var i bruk. Mye vindfall og kjørebruene var falt ned. Den første biten opp til fjellet før det begynte å flate ut var så bratt at jeg måtte bære skiene. Det var svært tungt da det var så mye snø at snøen gikk helt opp i sula (skrævet) Jeg passerte kommunegrensen til Grong oppi her.
Det siste partiet inn mot toppen var fint med ski. Mye skog på toppen. Returen gikk bedre da jeg fulgte samme spor som jeg kom opp. Tilbake til bilen var det snødd mye, og brøytebilen hadde kjørt flere ganger og fylt sida av bilen mot veien med et hardt lag med snø. Spaden måtte fram enda en gang. En forbipasserende bil stoppet og lurte på om jeg trengte assistanse. Hyggelig gjort.

Mye skog mot Storåsen
Den flate toppen av Storåsen
Fin tømret seterbygning på Nysetra
Oppgangen til Aurstadklumpen starter ved Otertjønna
Den skogkledde toppen av Aurstadklumpen
Fint gammelt tre på Aurstadklumpen (på toppen)
Siste biten ned mot veien. Snart mørkt.