Furekampane - Rundtur (13.01.2019)  4

Written by MathMath (Mathias Chr. Mathiesen)

Ascents Hånuken (233m) 13.01.2019 11:23
Furekampane (234m) 13.01.2019 12:55

I jakten på de 33 toppene i Bergen med PF over 100, så måtte Furekampane på Dyngeland "tas".
Parkerte i begynnelsen av Dyngelandseidet. Dette er en privat vei, så vi parkerte utenfor skiltet som markerte dette (litt tvilsom parkering, men sikkert "innafor").
Gikk innover forbi bebyggelsen, og over på traktorvei. Ved enden av traktorveien var det satt opp benker, og her var det over til sti i terrenget. Her ble det ganske myrlendt, men greit å finne fram. Gikk stien på vestsiden av Langavatnet og videre langs det ikke fullt så lange vannet. Vi fulgte stien til der hvor det renner det en bekk (eller liten foss) ned fjellsiden på høyre side. Her skar vi inn i terrenget til venstre (altså bort fra bekken/fossen). Her var det snarere hjortetråkk enn sti, men det var ikke lange strekket før vi var på kammen av åsen. Denne åskammen fulgte vi på grei sti som tok oss over Furekampane (høyeste punkt) og Hånuken (finest utsikt). Etter å ha gått under kraftledningene delte stien seg. Vi gikk mot høyre, og planen var å komme inn mot bebyggelsen i Dyngelandseidet igjen, men stien førte oss snarere over noen jorder og ut på Dyngelandsveien. Vi gikk derfor tilbake til bilen på motsatt side av Dyngelandsvannet enn det som var planen.
Fin tur for de som vil gå litt utenfor allfarvei. Møtte rett og slett ingen andre turgåere selv om været var OK (litt vind, ikke nedbør). Viktig med godt skotøy på grunn av vått terreng før oppstigninga på åskammen. Ikke full score på terningen, rett og slett siden Furekampane ikke er den mest spektakulære toppen i kommunen.