Kvernberget (Skaun 4/7) (10.01.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Buvik Kirke (31m)
Ascents Kvernberget (279m) 10.01.2019

Kjørte etter E6 sør for Trondheim og kjørte til høyre etter E39 mot Ålesund. Jeg forlot motorveien i Buvika, og kjørte ned til sjøen og gammelveien og kjørte opp til Buvik kirke. Her fant jeg en geocache litt utafor kirka, og fortsatte etter en bratt vei mot gården Kvernberg. Her er det avmerket parkering i Peakbook, men denne er vel best egnet på sommeren. Veien i dag besto av hålke, litt nysnø og noen sandkorn og bratt. Like før gården Kvernberg går det en tursti (skiltet) til høyre. Et stykke ovenfor gården deler stien seg. men jeg oppdaget ikke dette og valgte stien opp til venstre. Denne feilnavigeringen hadde ikke skjedd hvis jeg hadde hatt nesen nede i gps`en. Men jeg gikk inn i skauen og fant en fin sti, og gikk opp til høyeste punkt som består av en kjempestor stein. Det kunne ha vært en ide å skilte stideler med navn. Jeg tror ikke denne toppen er så mye besøkt, da det finnes andre utsiktspunkter i området.

Parkering ved Buvik Kirke
Like før gården Kvernberg går det en tursti opp mot Kvernberget
Skiltet tursti fra Kvernberg til Kvernberget
Overraskende fin sti inne i skauen i Skaun
Stor stein på høyeste punkt på Kvernberget