Gansåsen - Harstad 100m pf (08.01.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Gansåsen (181m) 08.01.2019
Visits of other PBEs Gansåsen p-plass (75m) 08.01.2019

Måtte ha meg en luftetur i Harstad i dag også. Valget falt på Gansåsen som i luftlinje ikke er lang fra sentrum, men siden det ikke fristet så mye med en svømmetur i sjøen i dag, så ble det en god omvei rundt. Surret litt med å finne gangvei, så ble litt omvei på vei til Gansåsen, bedre å følge ruta jeg tok hjem. Da jeg kom til Gansås, spurte jeg meg frem til rett startsted, fulgte Gansås alle opp til Vesterås veien som jeg fulgte til endes der stien startet bak en garasje. Mye snø her, men heldigvis hadde det gått flere før meg, så var god sti å følge. Fulgte stien opp til gapahuken på utkikspunktet, men ifølge peakbook var ikke dette høyeste punkt, så jeg fortsatte på ett tråkk som gikk videre i rett retning til det var ca 50 m igjen til toppen i følge gpsen, da var det bare å ta av fra stien å tråkke seg oppover i dypsnøen. Kom til en bolt som så vidt stakk opp av snøen ca 20 m fra der gps mente var høyeste punkt, og gikk så videre til gps viste 0 meter, men det er i hvert fall ikke på høyeste punktet. Gikk tilbake til tråkket og fulgte dette videre til jeg kom til Gansåsen p-plass, så ble en fin rundtur på Gansåsen. Fulgte Toppenveien ned igjen. til jeg kom ned til hovedvei og gang og sykkelsti og gikk tilbake til byen igjen.

Utsikt fra gapahuken
I nærheten av denne bolten er høyeste punkt markert på peakbook