Vassfarromjul (27.12.2018)

Ascents Storekrakkollen (1,144m) 27.12.2018
Storrustefjellet (1,224m) 27.12.2018

Romjulsturen 2018

Etter et års pause, var det igjen klar for den tradisjonsrike romjulsturen til meg og Pål. Tiende gang på tolv mulige år. Ikke verst.

Øyvind, Kim og Jørn ble også med.

Vi kjørte til Vassfaret, fra ulike kanter, og for en gangs skyld hadde jeg kortest vei. Det var sjukt glatt denne romjulstorsdagen, men alle kom hele frem og med litt sein start var vi enige om å se etter egnet bålplass ganske kjapt.

Etter forslag fra Øyvind, gikk vi oppover Bogen, og skjønte snart at det helt store utbudet av tørt trevirke ville vi ikke finne, så da Kim oppdaget en voksen rest av en tørrfuru, bestemte vi oss for å bli der. Kim begynte på vedsanking, mens jeg og Jørn forberede bålplassen. Innen mørket hadde senket seg hadde vi et livlig bål gående.

Øyvind kom rekende litt lenger utpå kvelden og fikk i oppgave å hente inn en del vedrask vi hadde felt rundtomkring, noe han i grunnen ikke hadde så mye i mot.

Kvelden ble tilbrakt med spising, skravling og mer spising og ikke minst mye fyring, og takket være mobildekning kunne Jørn underholde med noen av godbitene fra telefonen sin.
Rundt midnatt begynte folk å rulle ut soveposene sin. Selv ble jeg sittende en liten time etterpå. Alenetid ved bålet en sen kveld er utrolig deilig, og den kraftige vinden som hadde gjort bålet ganske utfordrende en stund, la seg litt utpå natta.

Påfølgende dag begynte med solid morrabål servert av Kim, som måtte avsted til familiære forpliktelser før sistemann var ferdig med frokosten sin. Litt utpå dag, kom resten av oss i gang med turen som gikk i retning Storrustefjellet, slik at den godeste Jørn kunne få seg en rød nål.

Været var i grunnen ganske bra og skiføret tålelig greit, så det blei en fin tur. På toppen disket Øyvind opp med en brusboks til hver i tillegg til hjemmelagede karameller. Hva den gutten har i sekken altså.

Alle fine turer tar slutt, så også denne. Men vi fikk kjapt brent opp resten av veden i form av et ettermiddagsbål innen vi skled ned til bilene. Jeg med en ødelagt stav, og Jørn med et ødelagt liggeunderlag, men ellers hele og gode, hele gjengen.

Takk for et herlig romsjulsavbrekk (igjen).

Bilder Pål

Bålet er i gang
Bålkos er kvalitetstid
Stemningsfull skogskveld
Vassfarnatt
På vei mot Storrustefjellet
Pål atter på toppen.
Gutta på Storrustefjellet.
Etter alle toppturer bærer det ned igjen.

Andre bilder

Ildsøyle når vi gasset på litt ekstra.
Periodevis for varmt å sitte ved bålet, så da mått vi stå litt lenger unna.
Jørn underholdt seg selv og andre med sine uskyldige snutter på telefonen.

Trivelig!

Written by bergtatt 03.01.2019 08:30

Takk for en trivelig tur alle sammen! En slik bålnatt med artige turkamerater er for meg noe av det triveligste som finnes. Julens høydepunkt!

Romjulsdrøm

Written by Atomsilda 02.01.2019 21:24

Joda,- dette ga mersmak...og ga også noen nye erfaringer mht glør...og det å ligge ute :) En fin tur ble det og deette må gjentas. Takker for initiativet Morten!