Tåvåfjellet (M. Gauldal PF100) (18.12.2018)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Tåvåfjellet (1,084m) 18.12.2018 13:09
Ytre Tåvåhøgda (1,012m) 18.12.2018 13:11

Formiddagstur til Budal med Atlas. Sjekket først om Synnerdalsveien var brøytet (kan jo ha flaks) men det var som ventet stopp ved Tovmoen.

Kjørte derfor ned til innerste gården i Storbudalen. Traff bonden som drev med brøyting etter nattens snøfall og fikk parkere ved stabburet.

Vi fulgte traktorvegen et godt stykke innover men måtte til slutt bryte oss opp gjennom skogen. Det var bunnløst og tungt... Flott skiføre oppe på myrene men mye stein som stakk opp høyere oppe.

Fikk dessverre whiteout før vi kom til Ytre Tåvåhøgda og det ble bare tettere opp mot Tåvåfjellet. Prøvde å sende Atlas foran meg for å se an terrenget men han er ikke akkurat trenet til slik jobbing. Det ble derfor to fall ned skrenter men heldigvis ikke de helt stor høydene. Uten kart på GPS hadde turen vært umulig å gjennomføre.

Uansett var det deilig å endelig komme seg ned igjen der vi til og med fikk litt sol på returen. Det løftet hele turopplevelsen.

Varden på Tåvåfjellet. Når det henger snø i bart og øyebryn til en glatthåret hund er det tegn på strie forhold.
Sola bryter gjennom tåka på returen.