Blåfjellsegga, Kvanndalsegga og Litledalshornet (15.12.2018)  4

Blæja (1,279m) 15.12.2018 14:43
Litledalshornet (1,229m) 15.12.2018 15:25
Visits of other PBEs Litledalen p-plass (225m) 15.12.2018 12:16

Egentlig en potensielt nokså fin skitur, der høydepunktene er litt eggåing opp til Blåfjellsegga og den nokså bratte avslutninga opp til Kvanndalsegga. I dag var det litt for lite snø opp til tregrensa og på en del utsatte steder ellers til at det var godt skiføre, selv om alt kunne gås på ski. Ble derfor ikke mye fin skikjøring med unntak for noen partier ned fra Kvanndalsegga og Litledalshornet. Hadde glemt hodelykt, og endte derfor opp med å bære skia ned småskogen. Klasse.

Litlehornet og Storetinden.
Ryggen/egga som ble fulgt til Blåfjellsegga.
Fra ryggen på Blåfjellsegga mot Liteledalshornet med Snøhornet bak.
Mellom de to Kvanndalseggatoppene er det sidebratt. Her bør det være noenlunde stabil snø for å ferdes trygt.
Kvanndalsegga. Toppen nås via renne fra vest (runder rundt til venstre i bildet).
Litledalshornet sett fra like under Kvanndalsegga.
Fra hovedtoppen på Kvanndalsegga mot de to toppene lengre sør.
Sola var på vei ned da jeg kom opp på Kvanndalsegga. Ettersom hodelykta ikke var med på tur, var det bare å skyndte på videre til Litledalshornet dersom jeg skulle slippe å måtte bale rundt i mørket.
Litletinden og Storetinden
Løste ut et tynt flakskred øverst i den venstre renna opp til Kvanndalsegga (skredproblemet var kun til stede i et avgrenset lite område). Kunne aldri blitt farlig tykkelse eller fare for å bli ført utfor noe, men det var stort nok til at jeg kunne ha blitt dratt med et stykke nedover.
Fra Litledalshornet
Fra Litledalshornet mot Kvanndalsegga.
Fra Litledalshornet mot Blåfjellsegga.