Kjøvskartinden (14.12.2018)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Ascents Kjøvskartinden (1,552m) 14.12.2018

Tur med HP. Fantastisk vær og føre. Vindstille, mer eller mindre upåvirket snø som hadde satt seg og sol fra skyfri himmel.

Preppa løype fra Stormyra og nesten helt til Husnebbua. Forenkler anmarsjen til Kjøvskardtinden noe, om man velger å gå via Kavlisetra.
Fra Kavlisetra mot Kirketaket. Skjønner at mange kaller dette fjellet for "Chartertaket". Flere turgrupper besteg toppen i dag også.
På Kjøvskardtinden derimot hadde det kun vært 3 - 4 personer siden siste snøfall. Snøen var perfekt. Ikke mange dager gjennom en sesong føret var som i dag, mener jeg.
Tom Erik Heimen og Raymond Aasen hadde gått førstesporet for et par dager siden. 100 av 100 poeng for sporsettinga. Helt i verdensklasse med tanke på hellingsgrad og estitikk. Så skal det også sies at både Heimen og Aasen er tilflyttere til Isfjorden, så dem kan nok bryte med den isfjordianske ukulturen med å legge  sporet "bænt på", med god samvittighet.
Tom Erik Heimen og Raymond Aasen hadde gått førstesporet for et par dager siden. 100 av 100 poeng for sporsettinga. Helt i verdensklasse med tanke på hellingsgrad og estitikk. Så skal det også sies at både Heimen og Aasen er tilflyttere til Isfjorden, så dem kan nok bryte med den isfjordianske ukulturen med å legge sporet "bænt på", med god samvittighet.
10 -12 minus ved start, men fin temperatur å bevege seg i oppi skråningene. HP fornøyd med forholdene.
Voldsomt med spor etter rype og blant annet hare i fjellet i dag. Snøen har fått ligget rolig i flere dager.
Toppen. Utsikt mot Kirketaket.
Drømmeforhold. Besluttet etter to svinger at det ble skikjøring ned til 1000 meter, før tusling opp igjen for runde to. Slike forhold må man utnytte.
Omtrent ikke et spor, og bare bittelitt lengre enn til Kirketaket.
Runde 2.
Foto: HP
Start date 14.12.2018 09:45
(UTC+01:00)
End date 14.12.2018 14:32

Heimen var for øvrig på tur til Kjøvskardtinden også i dag. Traff blant annet han på retur på andre runde.