Steinkjøring i ensom majestet på Steinegga (14.12.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Berg (350m)
Endpoint Berg (350m)
Ascents Steinegga (1,165m) 14.12.2018 14:35

Etter et ærend i Førde var planen en skitur i Jølstertraktene på returen og hadde i forkant blinket meg ut på Steinegga. Den ligger sørvendt og det var ønskelig. Jeg kunne ane fra omgivelsene at snømengden kunne bli en liten utfordring. Men i og med at fjellsko lå igjen hjemme så var ikke det lenger noe alternativ. Jeg parkerte på Berg, så skispor opp mot Tindefjellet men ingen oppover i retning Steinegga. Jeg holdt meg til planen og kunne tråkke meg oppover i begrenset, men flott snø :-)

Jeg har hatt flere flotte skiturer hit, men da har det vært mye mer snø i terrenget. Det var bare å prøve å finne den beste og mest snøsikre ruta oppover slik at jeg kunne følge samme trasé nedover også for å unngå skader på fortrinnsvis kropp. Litt mindre viktig med skraper under skia, men greit å forsøke å unngå det så langt det var mulig. Fantastisk flott vær onsdag, omtrent vindstille og snøen var superfin der den hadde godt underlag! Litt steinkjøring ble det nedover, men ikke så altfor ille ;-)

En flott skidag ble det, takknemlig for slike ettermiddager :-)

Steinegga 1165 med utsikt mot Kvamshesten
Nydelig lys og stemning på toppen som en bare må suge til seg!
Sola i ferd med å forsvinne bakom Tindefjellet
Meget flott snø, men mye terreng som stakk opp og konsentrasjonen måtte skjerpes. Her var det ikke bare å koste på...
Fra Bergsstøylane
Siste rest ned mot parkeringen og det rosa lyset hadde innkapslet toppen