Helgefjell, Norges sørligste >pf500 (13.12.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Helgefjell (842m) 13.12.2018
Visits of other PBEs Gilja p-plass (95m) 13.12.2018

Etter å ha glemt igjen joggeskoa på parkeringsplassen til Bynuten i går ble det en liten strafferunde for å se etter de. Og som forventa var det her de hadde ”forsvunnet”. Fikk de inn i bilen og starta tininga. På veien ble jeg også stoppet av politiet for første gang etter x antall km i bil opp igjennom årene til rutinemessig promillekontroll langs E39.
Kjørte videre og kom frem på riktig parkeringsplass for dagens mål og fikk på meg de kalde, våte skoa. God start. Fulgte først den T-merka stien oppover før jeg gikk over på veien et lite stykke lenger oppe. Oppe ved vannet hadde snøen lagt seg, men den sørga for god friksjon til skoa, så det var ingen problem å jogge innover på god sti. Ved vann nummer 3 tok jeg av stien og opp i lia. Her hadde jeg planer om å følge bekken i skaret opp, men dette ble det ikke noe av da jeg havnet litt langt sør før jeg oppdaget ”feilen”. La da ny plan om å fortsette rundt før jeg tok av opp mot toppen, litt mer snø her, men ikke for mye for bein uten truger. På denne sida av toppen var det også sol å få. Fikk også se en 15ish ryper bortover her.
Tok så opp mot toppen, var et par glatte partier ellers uten problemer. Ble et kort toppopphold da joggeskoa, som strengt talt ikke er beregna på sånne forhold ble noget kalde og krevde at jeg var i bevegelse. Men fikk i meg et par skiver før jeg fortsatte ned den opprinnelige veien jeg hadde tenkt.

Ikke rart jeg ikke fant dissa hjemme!
Oppe ved første vannet, fint å hilse litt på vinteren igjen
Litt mer snø lenger oppe. Her fra siste del opp mot toppen
Endelig på toppen
Fra toppen mot Vinjekula hvor jeg var for et par uker siden

Ned her fikk jeg kanskje den morsomste løpinga jeg noen sinne har hatt. Helt perfekt hold i snøen som gjorde at jeg kunne løpe overalt uten å tenke på steiner og å gli.
Nede i skaret sank humøret vesentlig. Her var det klar is, trangt og bratt. Hadde nok kommet bedre ut med stegjern og isøks. Plundra meg nedover svært forsiktig. Skjønte at om noe skulle skje hadde det sett dårlig ut for min del.
Kom meg etter hvert ned uten større uhell, bare et lite gjennomtråkk i bekken. Kaldt!
Nede på stien igjen var det bare å jogge rolig ned igjen på de gode stiene.

Man skulle nok ikke tro det utifra bildet, men dette er det mest artige stedet jeg har løpt
Blank is overalt, snart skulle det bli brattere også....