Bynuten, høyest i Sandnes (12.12.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Bynuten (671m) 12.12.2018
Visits of other PBEs Myrlandsheia parkering (293m) 12.12.2018

Hadde i dag planer om å toppe Sandnes. Kjørte og parkerte på ikke overaskende tom parkeringsplass ved stistart. Jogga oppover traktorveien og fikk ikke med meg skiltet som viste den ”originale” veien til Bynuten. Oppdaget ikke dette før jeg kom til et nytt skilt der Bynuten var skrivd med sprittusj på et annet skilt. Kryssa fingra og tok av på snødekt sti. Snøen var ganske grovkorna og satt godt på underlaget, så ingen problem med festet, bortsett fra der det var is, men dette var stort sett greit å få øye på. Fulgte stien og skilting videre i skogen helt til snaufjellet. Her ble det hakket vanskeligere å se stien og endte til slutt med å gå for den etter hvert så velprøvde luftlinjetaktikken. Blåste en del på toppen, men den store varden sørga for le mens jeg fikk i meg et par brødskiver.
Bestemte meg for å teste ”originalruta” ned, mista stien på et punkt men løste seg greit. Hadde prata med Vemund før start og han hadde ”advart” mot kjedelig parti langs vanna her, noe jeg absolutt kan si meg enig i. Prøvde å sprite det litt opp med et par steinkast i vanna for å teste tykkelsen på isen. Holdt også på å gå skikkelig på trynet da jeg gikk i mine egne tanker å tråkke rett på et speilblankt isparti, men på en eller annen måte klarte jeg heldigvis å holde meg stående.
Kom etter hvert ut igjen på traktorveien og så skiltet jeg hadde oversett. Forstår fortsatt ikke hvordan jeg ikke klarte å se dette. Men det ble i hvert fall en fin rundtur, og vil kanskje si ”bakveien” var hakket mer variert og artig!

Da jeg kom hjem og skulle rydde ut av bilen oppdaget jeg at joggeskoa var borte, så de ble nok dessverre igjen på parkeringsplassen! Lukter strafferunde i mårra! Og det ble det!

Fikk servert litt utsikt etter 300 meter fra start
Plusspoeng for solid varde!