Fire snørike dager i Sunnmørsalpene (12.12.2018)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Ner-Frøland (95m)
Ascents Midtre Grøtdalstind (1,326m) 12.12.2018 13:37
Søre Grøtdalstind (1,331m) 12.12.2018 13:37
Visits of other PBEs Dalegjerdet p-lomme (285m) 12.12.2018 06:48

Gikk til fots på høye fjelltopper i Sunnmørsalpene langt ute i november i år. Bortsett fra snøfallet i september har det vært lite snø i høst men en uke inn i desember kom endelig vinteren for fullt! Jeg tok turen til Sunnmørsalpene for å gå så mange turer jeg klarte mens snøen var så sitt beste og fikk gått fire flotte turer i ordentlige mengder løs- og puddersnø.

Statistikken fra de fire turene finnes her.
Tur 1: Nordre Sætretind | Tur 2: Grøtdalstindane (står øverst på denne siden)| Tur 3: Hellefjellet og Grøtdalstindane | Tur 4: Risenosa

Nordre Sætretinden

Første topp skulle bli Nordre Sætretinden for å se hvordan forholdene var der oppe. Parkerte ved Vannverket ved Dalegjerdet å fulgte veien opp til demningen. Halvmeteren snø på 400m, men noe avblåst innover Fladalen. Fant flotte skiforhold og meteren med snø inn under Søre Snarhornet så det var her jeg skulle renne ned. Bratt mot toppen, fint med isøks her. Ikke ett vindpust på toppen og ei fantastisk nedkjøring!

Tidlig morgen i Store Standal
Sunnmørsalpene reiser seg om Hjøringfjorden
Langenestinden i bakgrunnen
Panorama fra toppen
Nordover i Sunnmørsalpene
Urkedalstinden

Grøtdalstindane

Etter oppvarmingen på Nordre Sætretind var det duket for tidlig start for å gå Grøtdalstindane. Ut ifra forholdene så det ut som de aller beste forholdene var i sørovervendte helninger, så jeg var spent på hvor mye snø jeg kom til å finne oppover her. Gikk fra bilen ved Ner-Frøland kl 06.48 og allerede her lå jeg merke til hvor mye mer snø og mindre skare det var i forhold til turen på Nordre Sætretind. På omlag 500m lå det ca 60cm snø, hvorav 40cm var tørr løssnø og pudder og de nederste 20cm var fuktigere og mer kompakt snø.

På 700m lå det jevnt over rundt en meter med løssnø og pudder, så å si helt upåvirket av vind. Tok en profil på 850m hvor jeg planla å kjøre ned, fant ett lag (2-3cm) med hagl på 50cm dybde. Skarelag nede på 80cm, under der var snøen mer kompakt og fuktig. Snøen hadde satt seg ordentlig godt til skarelaget og fikk ingen brudd på slag. Flere skred i området her, hovedsaklig inne i gryta, sannsynligvis fra søndag, da det lå 15-20cm snø oppå skredene. Noen av skredene hadde gått i helninger på knapt 30 grader, men dette var mindre ras. Ett skred hadde startet oppe på 1100m ved Kalvedalsegga, og fulgt bekkedalene helt ned til 550m.

Flere fulgte sporene, men disse tre gikk opp mot Hellefjellet og kjørte ned ei renne mot sør
Vassdalstinden
Sæbø, Hjørungfjorden og Sunnmørsalpene fra toppen av Søre Grøtdalstinden

Tok av meg skiene å gikk opp renna mot toppen, først opp til Søre så Midtre hvor jeg startet nedkjøringen fra. Utrolig god snø å kjøre i hele veien ned. Nede på 550m ble feller satt på å en siste nedkjøring fra omlag 900m under Hellefjellet før lyset forsvant.

Søre Grøtdalstind sett fra Midtre Grøtdalstind
Meget flotte forhold

Hellefjellet og Grøtdalstindane

Var så fornøyd med snømengdene og terrenget ved Grøtdalstindene at jeg valgte å dra tilbake hit på dag 3. Men nå ville jeg opp på Hellefjellet først da det så greit ut å kjøre ned helt fra toppen der selv om det var 50 grader de øverste meterne. Gikk fra Ner-Frøland og fulgte sporene mine oppover fjellsiden helt til jeg måtte tråkke opp egne spor opp mot Hellefjellet. Svært tungt de øverste 60 høydemetrene, det er så bratt her at jeg måtte spasere opp med puddersnø opp til brystet. Soloppgangen kom oppi fjellsida har, og det er vel da man kan dra fram ord som magisk for å beskrive opplevelsen!

Opp mot Hellefjellet
Neste mål, Grøtdalstindane
Sætretindane og Molladalstindane fra Hellefjellet
Blåtindane
Straks på tur ned fra Hellefjellet

Renna ned fra Hellefjellet var akkurat litt for trang til at det kunne settes svinger der, så det ble skrensing ned første biten. Videre nedover i urørt og nesten bunnløs pudder! Stoppet ved sporene mine på 850m og fortsatte oppover mot Grøtdalstindane. Det kom flere folk oppover nå, tre forskjellige grupper med 7 stykker, noen gikk bare opp i fjellsidene og fokuserte på nedkjøring mens to andre kom helt opp på Grøtdalstinden. Etter besøket på Søre Grøtdalstind gikk jeg opp på Midtre for å starte nedkjøringa derfra, samme som dagen før. For å variere litt kjørte jeg bare halve renna ned før jeg rant ut til venstre og gjennom en portal for å prøve meg på ett stort gjel som går helt ned til 500m sør for en kvass rygg. Tok av meg skia for å krysse 3 meter med litt steinete område før jeg kunne renne ned her. Utrolig flott nedkjøringsområde i terreng mellom 30 og 40 grader.

Renna opp til Grøtdalstindane
Portalen ut til venstre
Slogen og Smørskredtindane

Risenosa

Hadde vært flink med å legge ut bilder på snapchat og andre sosiale medier mens jeg var på tur de siste dagene så Erlend ringte meg og spurte om det var verdt å kjøre helt fra Lillehamer for å oppleve snøen her. Ja lett var svaret mitt og så var det klart for siste tur denne uka. De fleste muskler fra rompa og ned var rimelig mør og stiv, men det skulle vel gå med 1700 høydemeter til før noe hvile var vurderingen min.

Snøprofil i litt bratt helning på Risenosa
Sola står opp i ett skar på Kalveskrednipa
Kvitegga, høyest i Sunnmørsalpene

Jeg møtte Erlend i Viddal kl 06.30. Prøve å kjøre så langt som mulig på veien oppover mot sætra oppe i dalen, men kom ikke høyere enn 130moh. Det var tydelig at ett lavtrykk var på vei inn. Temperaturen i dalene hadde gått opp, mens det hadde blitt mye kaldere i fjellet i forhold til de tre forrige turene. Vi tok en profil i vel bratt terreng på 800moh. 130cm snø her, pudder og løssnø fra toppen ned til ca 1m der vi fant det samme tynne skarelaget som jeg fant på Grøtdalstindane men snøen hadde satt seg ordentlig. Oppover i fjellet ble det ganske kaldt, og vinden økte på. Lunsjpausen ble holdt i sola 200meter under toppen for vi så for oss en kort stopp på toppen i denne vinden. Sikkert omlag -10c.

Feller av på toppen, med Store Smørskredtinden bak

Flott kjøring ned i løssnøen. Noe fokksnø her og der som gjorde sitt med kjøringa akkurat der, men ellers svært bra neddover. Vi stanset på 800m og gikk opp til 1200m for å kjøre ei brattere renne lengre øst. Endel fokksnø i toppen her, men artig kjøring nedover, mesteparten på 35-40 grader, par trangere partier opp mot 45 grader helning. Beste snøen lå nok fra ca 1000m og ned til 400m hvor det kunne kjøres bekymringsløst i ett veldig lekent terreng med mange hopp og små heng. For min del ble det mye melkesyre og mange stopp nedover men jeg syntes jeg holdt ut bedre enn fryktet!

Andre tur opp for litt rennekjøring|

Gurimalla,

Written by Julia 13.12.2018 13:40

for noen bilder! Og for noen fjell...

Sv: Gurimalla,

Written by Þróndeimr 17.12.2018 13:38

Lett å få bra bilder når omgivelsene er tilrettelagt så godt som på Sunnmøre! :)

haleluja!

Written by kobbenes 13.12.2018 13:10

håper det held seg til eg skal heim på juleferie! den renna såg rå ut! kor bratt er det opp i der ca?

Sv: haleluja!

Written by Þróndeimr 13.12.2018 13:33

Tok ikke noe måling, men tipper ca 40/42 grader ett veldig kort stykke, så veldig fint! Utrolig flotte forhold akkurat nå, dessverre meldt mye vind til helgen, men det kan da komme mer snø før juleferien! :)