Alsgården (12.12.2018)

Visits of other PBEs Skrehelle parkering (210m) 12.12.2018 10:05
Ramsberget (418m) 12.12.2018 10:29
Alsgarden utsiktspunkt (468m) 12.12.2018 11:30

Deilig tur i strålende vintervær i dag. Tur både på stier og ute i terrenget. Akkurat lite nok snø til at det gikk fint å vasse rundt. Målet for turen var Alsgården fra Fjelldalen.

Gikk via Ramsberget og opp til St.Hansåsen. Det var tråkket sti over St.Hansåsen (Litt overrasket da jeg ikke har inntrykk av at dette er en mye brukt sti), så fulgte denne ned til Kalverumpa (dalsøkket mellom Seteråsen og Alsgården). Tråkket min egen sti opp dette bratte dalsøkket.

Begynte å se etter et egnet sted å bevege meg opp mot Alsgården, da jeg plutselig fant skilt mot Alsgården og Seteråsen. Hadde ikke ventet å finne dette her. Derfra var det lett å finne veien videre opp. Fulgte noen spor jeg trodde var en person med svært lang skrittlengde inntil jeg skjønte at dette var elgspor...

Fant toppunktet, og også et fint utsiktspunkt mot nordøst. Der så jeg ned på Havretjenn og over på Middagskollane/Signalkulen. Forsatte så mot utsiktspunktet mot sør. Tok meg en rast der i sola og nøt stillheten og utsikten.

Tilbake ned i dalsøkket forsøkte jeg meg direkte opp på Seteråsen langs elgsporene som kom derfra. Fant ikke noen sti videre, men fulgte retningen på GPS'en og kom forbi utsiktspunktet, deretter selve toppunktet. Fant også til slutt stien tilbake til St.Hansåsen.

Gikk tilbake til Skrehellestien, men ikke til toppen da jeg hadde brukt lang nok tid til da. Ned forbi Gunnarholsberget strake veien ned tilbake til Fjelldalen.

Fra Ramsberget
På St.Hansåsen og stikryss mot Seteråsen
Fra St.Hansåsen
Skiltet stikryss
Fra Alsgården ned mot Havretjenn og Middagskollane
Alsgården utsiktspunkt
Utsikt fra Alsgården i flott vintervær