Til Hellandshornet (21.05.2016)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Ascents Hellandshornet (884m) 21.05.2016
Fra toppen på Hellandshornet med "Nordøyane" i bakgrunnen.

Det var strålende sol med litt spredte skyer den dagen vi la ut på denne turen; jeg, min eldste sønn dag, og en gammel klassekamerat av ham. Turen går bratt oppover allerede fra starten. Vi hadde kjørt til Hellandshamn, og satt bilen på en parkeringsplass ved Rundevika, parkeringsplassen ligger litt inn til høyre etter at man har rundet neset mellom Samfjorden og "Moldeleia". Spesielt bratt går turen fra ca. 100 høydemeter og opp til ca. 250 høydemeter. Stien går imidlertid gjennom tett skog dette stykket, så der er rikelig med trær å holde seg i, hvilket kan være kjekt spesielt på vei ned igjen.

Det er svært bratt opp til ca. 250 m.o.h., men godt med trær å holde seg fast i dersom det har regnet og er glatt når man skal ned igjen. Når vi tok turen, var det imidlertid tørt og fint.

Fra ca. 250 m.o.h. flater det noe ut, ikke som et plateau, men etter klatringen vi har lagt bak oss, føles det litt sånn, og vi kan speede opp tempoet en liten smule. Stien vi følger går noen steder farlig nær kanten til venstre, og der er det høyt stup rett ned mot den smale veien som følger Moldeleia. Her skal man helst ikke snuble og falle ned.

Det er bratt ned mot Moldeleia og den smale bilveien. Molde i det fjerne.
Her står gutta og nyter utsikten.

Vi fulgte stien videre, og kom opp på ryggen som fører sørvestover opp til selve Hellandshornet. Fra ca. 700 høydemeter lå det snø, men ikke så våt og myk at man sank veldig gjennom, så det gikk greit å gå videre.

Fra ca. 700 høydemeter var det snø, men grei snø å gå i.
Med Blåskjerdingen i det fjerne.

Fra toppen var det fin-fin utsikt i alle retninger. Mot vest utsikt mot Brattvågen, Synnalandshornet, Hildrehesten og Gamlemsveten, og mot nord utsikt mot Gossen/Aukra og mot Dryna, Midøya og Ottrøya. Mot øst og sør så man mot Keipen, Storefjellet og Urfjellet.

Utsikt mot Dryna, Midøya og Otrøya.
Utsikt mot Brattvågen og "Nordøyane".
Utsikt mot Urfjellet (839 m.o.h.).
Utsikt mot Brattvåg og Samfjorden.

Turen ned igjen gikk langs samme traséen uten noen større viderverdigheter. Mens vi var på toppen traff vi på et par som hadde gått opp fra Slyngstad, og som hadde vært innom både Urfjellet og Storefjellet, og som nå var på vei ned til Hellandshamn. Jeg fikk lyst til én gang å ta en liknende tur. I så fall parkerer vi én bil på Slyngstad og en ved Hellandshamn, og så går vi fra den ene bilen til den andre, men det får bli en annen gang.

På vei ned igjen mot Hellandshamn.