Øystre Gusliklumpen, Nynesfjella Vest (Grong 19-20/36) (02.12.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nynesbrua ved Sanddøla (178m)
Ascents Øystre Gusliklumpen (631m) 02.12.2018
Nynesfjella vest (607m) 02.12.2018

Kjørte fra E 6 sør for Grong og inn på Fv 74 mot Sverige. Like etter Nyneset jakthytte (utleie) går det bru over Sanddøla. På venstre side etter brua er det en rasteplass, men som mange rasteplasser i Trøndelag er den stengt og ubrøytet på vinteren. Derfor kan det være en utfordring å finne vinterparkering. På høyre side etter brua går det en skogsbilvei vestover på sørsiden av Sanddøla. Den er åpen uten bom og går ca tre km innover. Jeg parkerte ved starten på denne veien da det var svært isete i sporene. Etter tre kilometers vandring etter veien, fulgte jeg en traktorvei et stykke opp i skogen. Det er drømmeforhold for fjellturer nå, svært lite snø ig nesten vindstille. Myrene er frosset, så det kan være is noen plasser. Jeg gikk opp på Øystre Gusliklumpen først. Lett stigning mot toppen som har en liten varde oppe på klumpen. Gikk videre til neste pf100 topp, Nynesfjella vest. Passerte noen fine tjern på turen opp. Litt snø i nordhellingene her. Liten varde også på denne toppen. Fin utsikt mot Nynesskallen, og mot fjella i Snåsa og Lierne. Et eldorado for skigåing. På returen gikk jeg ned skaret på vestsiden av Nynesskallen. Nå har jeg besøkt alle de fire pf100 toppene på denne ryggen. På vinteren med godt skiføre kan sikkert alle fire tas på samme tur. Kom ned på skogsbilveien litt nærmere bilen.

Skogsbilveien går på sørsiden av Sanddøla og FV 74
Dynamittlager inne i ødemarken
Øystre Gusliklumpen med varde i syne
Varden på Øystre Gusliklumpen i motsol
Toppvarden på Øystre Gusliklumpen
Ei lita tjønn med en haug vest for Nynesfjella
Vann 527 like før Nynesfjella vest
Toppvarden på Nynesfjella vest. Nynesskallen i bakgrunnen
Utsikt fra Nynesfjella mot Snåsa og Lierne.
Grønt og fint i skogen på sørsiden av Sanddøla