Masfjorden: tur til Kvamsfjellet fra Elvika (02.12.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Elvika (41m)
Endpoint Elvika (41m)
Ascents Kvamsfjellet (399m) 02.12.2018 12:22
Visits of other PBEs Håvarden (396m) 02.12.2018 11:10

Turen til Kvamsfjellet tok jeg fra gårdene i Elvika. Parkerte i veikrysset som går opp til gården og fulgte skogsveien som begynner bak løen. Skogsveien går forbi en oppsamlingsplass for ved og tømmer, og litt opp i bakken er det et tur-skilt til Håvarden. Opp til høyre fra skogsveien på god sti som går rett oppover gjennom en grov furuskog. Denne stien er ikke avmerket på kartet men er mye brukt å lett å følge.
Håvarden ligger på trig.p. 396 der det er er stor varde. Er også post 8 på Masfjorden fjelltrim 2018. PB posten ligger 200 m. lengre nord på en knaus som er 3m. høyere og markert med en mindre varde.

Elvika fra skogsveien bak løen
Fra tømmerplassen dukket første tur-skilt opp
Tok av fra skogsveien her
Fin sti oppover gjennom skogen
Oppe ved flatere terreng ble det mer fjell og stien er herfra vardet godt med småvarder opp til Håvarden
Passerte Vallestølen på vei oppover.
Håvarden 396 med utsikt sydover Austfjorden
På Kvamsfjellet 399 med utsikt vestover mot Fensfjorden og Mongstad som ligger til venstre
Prøvde meg på en selfie

Denne ruten til Kvamsfjellet kan anbefales, fin sti og fin utsikt på toppen. Traff på en ung sprek dame som tok turen opp 2 ganger mens jeg var oppe i dag.