Rismålstinden (17.06.2018)  4

Written by audunrb (Audun Rognerud Bøe)

Ascents Rismålstinden (1,355m) 17.06.2018

Både fridag og bra vær klaffa denne dagen, og selv om sommern kom seint til Troms i år var det relativt snøfritt på Rismålstinden, som så både spiss og overkommelig ut.
Litt lang sykkeltur til bunnen av fjellet, men framme etter en drøy time elns. Derifra var det enkel gåing videre over lyng, snø og snill steinur. Selve eggen starta ikke før 100 meter oppunder toppen omtrent, og er enklere enn det den ser ut som på avstand.
Spiste en av hærens delikatesser på toppen (sjokolademusli, som har et ufortjent dårlig rykte etter min mening). Titta litt på muligheten for å fortsette videre østover langs eggen. Både bratt og løst direkte ned fra toppen, men sannsynligvis finnes det en grei omgåelse et stykke lenger ned i sørflanken.
Uten stegjern og isøks ble det ikke noe av denne gangen. Dessuten ville det blitt mye vassing i vårsnø bort til Botnskardtindan, så snudde her. Med sekk som akebrett gikk det raskt hjem.