Høyest i Sauda (01.02.2008)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Røldal skisenter (800m)
Characteristic Ski trip
Ascents Kyrkjenuten (1,601m) 01.02.2008

Kommunetopper
1.2.2008

GLIMRENDE SKITUR I ROGALAND
Et av de mest snøsikre alpinsentrene i landet ligger i Håradalen i Røldal, like ved inngangen til den lange Seljestadtunnelen der E134 tar en snarvei gjennom fjellet mot Odda. Vi hadde bestemt oss for å ta en vintertur til Kyrkjenuten, kommunetoppen i Sauda, og hadde raskt blitt enige om at Håradalen måtte være et fornuftig startsted. Da vi våknet opp i Røldal i kaldt og flott vintervær og kunne konstatere at det som vanlig var mye snø i området, visste vi at dette kom til å bli en fin turdag. Den kom imidlertid til å bli ganske lang, og siden det var helt i begynnelsen av februar 2009 og dagene var korte, hadde vi ikke mer enn tiden og veien. Vi parkerte derfor ved skisenteret (800 moh.) og tok heisen opp lia for å spare 500 tøffe høydemeter. Vi fulgte heisen til endepunktet, deretter rundet vi på sørsiden av Elvershei (1374 moh.) og skled raskt ned skitraseen til Hallet-grøne-tjørnane (1063 moh.). Her forlot vi løypene som går videre mot Korlevoll. Dette er nok det vanligste utgangspunktet for denne turen vinterstid. Vi gikk innover på nordsiden av Sandvassheia og gikk vestover. Etter hvert kom vi til ei hytte ved to små vann (1232 moh.) som ligger rett før skaret mellom Søre Dyrskardvatna og Berdalsbotnen. Her kan det være greit med en pause i le av vinden. Det benyttet i hvert fall vi oss av før vi fortsatte litt ned i skaret og tok fatt på den drøye oppstigningen til Kyrkjenuten (1601). Det var avblåst og isete føre, men det gikk likevel greit å ta seg opp til det høyeste punktet. Der fant vi en stor varde med boks og bok. Vi kunne lese at sistemann hadde skrevet seg inn i september 2008, så det er ikke så mange som prøver seg på denne turen midtvinters. Vi koste oss med kaffe og en matbit i le av varden og nøt den flotte utsikten mot Folgefonna. Så lenge kunne vi imidlertid ikke bli sittende om vi skulle rekke frem mens det ennå var lyst, så det gikk unna nedover østryggen til hytta. Vi kostet på så godt vi kunne videre. Men det var likevel mørkt da vi kjørte ned heistraseen. Siden hodelykta lå igjen i bilen, var det bare lysene fra bygda under oss som viste vei. Det gikk tross alt bra, uten beinbrudd og kuttskader. Men det var litt flaut at en av de ansatte ved alpinsenteret ventet på oss ettersom bilen vår fortsatt sto på parkeringsplassen. Fjellvettregelen sier: Si fra hvor du går. Men heismannen var veldig fornøyd da vi kom, og han var glad for at han slapp å kalle ut rednings- gruppa for søk i det iskalde fjellet og mørket.
(Fra boka Norges beste toppturer).

ROGALAND = 13 stk 1.ordens trig-punkt.

Ned fra Elvershei
Søre Dyrskardvatna
Kyrkjenuten er et trigonometrisk punkt av 1-orden
Ned østryggen

STED: Sauda kommune i Rogaland
HØYDE: 1602 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 535 m
UTGANGSPUNKT: Røldal skisenter 800 moh.