Høyest i Lierne (02.03.2008)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Estil (380m)
Characteristic Ski trip
Ascents Hestkjøltoppen (1,390m) 02.03.2008

Kommunetopper
2.3.2008

Lierne Gjestegård serverte hjemmelaget elg-pizza ved ankomst. Neste morgen kjørte vi til Estilbakken i Sørli (35 min). Atle Gåsbakk var på plass og ga oss scooterskyss til Vestgårdsetra. Første 4 km foregikk i lett terreng. Deretter på skrå opp lia under Hestkjølaksla. Litt synd med "tåketeppet" som hadde limt seg fast rundt toppen. Fortsatte på gps-kurs til Hestkjøltoppen (1390). Store snømengder hadde omgjort varden til en koloss. Tilbake i lavlandet ble det en smak av røkt elgkjøtt som Atle sendte med oss. Tror vi sparte ca 6 km med scooterskyss. I sommerhalvåret er det bomvei til Estilsetra.

LIERNE nasjonalpark ble opprettet i 2004. Hestkjøltoppen (1390) er høyest av de 8 tusen-meters-toppene. Ettersom dette er et urørt villmarksområde, finnes arter som jerv, gaupe, fjellrev og bamsefar. På den svenske siden ligger Hotagen naturreservat, som gjør området til et av de største sammenhengende verneområder i Norden.