Litlfjellet (Grong 17/36) (25.11.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Skogsbilvei mot Stamtjønna (151m)
Ascents Litlfjellet (572m) 25.11.2018

TUR 1 LITLFJELLET
Kjørte fra Grong etter E6 sør, og kjørte inn på FV 74 mot Sverige. Etter å ha passert Trangen og Sandnes går det en skogsbilvei til venstre mot Stamtjønna. Det er mulig å kjøre inn til Stamtjønna og videre da den tidligere bommen er fjernet. Men jeg parkerte ved starten på denne skogsbilveien ved en garasje ved FV 74. Jeg fulgte veien et stykke og tok av en sti til venstre som gikk gjennom et plantefelt. Gikk videre bratt opp gjennom en ryddig skog. Oppe på snaufjellet var det en del bjørkekjerr. Kom først opp på en fortopp og gikk videre opp til trigpunktet på toppen. Det er bygd en varde ca 50 meter bortenfor trigpunktet. På returen valgte jeg en rute som går i lett terreng ned til veien ved Stamtjønna. Denne ruta anbefales også oppover. Fulgte så skogsbilveien ned til FV 74.

TUR 2 ANGELTJØNNHØGDA
Kjørte videre etter FV 74 til Godejorda. Her går det også en skogsbilvei som går inn mot Fiskløystjørnin. Jeg valgte å parkere ved infotavla og fulgte veien ca 2 km, og tok av en traktorvei til venstre som går et godt stykke opp mot toppen. Det er ganske flatt oppe på høgda, men selve toppunktet er en markert topp. Det er ei høy trigpunktstang på toppen. God utsikt mot Møkkelvatnet. Returløypa var litt mer kronglete med en del stupkanter. Gikk forbi ei lita tjønn vest for toppen.

Selve bomstanga er fjernet på skogsbilveien fra Fv74 og mot Stamtjønna
Fin skogsbilvei, parti fra Stamtjønna
Tåke mot Litlfjellet i Grong
Trigpunktbolten synlig i snøen på toppen av Litlfjellet