Nyhaugen og Hundåskarven (M. Gauldal PF100) (25.11.2018)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Forollhogna Nasjonalpark (1,200m) 25.11.2018 13:22
Hundåa bro (851m) 25.11.2018 13:22
Nyhaugvegen p-plass (870m) 25.11.2018 13:22

Opprinnelig plan var å stå opp grytidlig for å få en lang jaktdag på Dovre. Men formen er ikke helt super så det ble en rolig morgen med litt kontorarbeid og sport på TV'en. Men vi må jo på tur så etterhvert kjørte jeg med Atlas oppover til Singsås der vi tok av oppover forbi Forbygda. Etterhvert bomvei som tok oss langt innover fjellet mot Forollhogna nasjonalpark. Jeg hadde med ski men det var slettes ikke skiføre så fjellsko med staver fikk klare seg.

Hovedmålet for dagen var Nyhaugen. Et beskjedent navn på en real fjelltopp. Det var både knallharde snøfelt, svapartier og store isflater oppover mot toppen med vi kom oss greit opp - med god hjelp av stavene.

Nedturen ble værre da vi endte opp i bratt sva med snø og is på slutten. Atlas seilte rett utfor mens jeg tok det meget piano for å unngå utskliding. Lettgått over mot Hundåa der det var ei bru som hadde sett sine beste dager og krevde full konsentrasjon.

Videre i en bue forbi bratt berg opp til toppen av Hundåskarven. Nord-toppen så nesten like høy ut så vi tok turen over for en sjekk (den er ca. 7 m lavere). Deretter ned til Hundåa igjen der vi etter et par forsøk kom oss over på isen mellom råkene... Før dagslyset forsvant helt rakk vi en tur oppom Sømmulkneppen.

Fin tur i et område som nok er betydelig tyngre på sommeren pga. store myrpartier. Ingen andre å se i dag men masse spor etter rev, hare og rype.

Flott varde og kasse med bok på Nyhaugen.
Utsyn over til Hundåskarven. Høyeste punkt i midten.
Tilbakeblikk på dagens første; Nyhaugen.
Dagens siste topp, Sømmulkneppen, krevde blitz på mobilen. Nyhaugen i bakgrunnen.