Rubbeheia - Iveland (25.11.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Kvasshammarveien start (390m)
Endpoint Samme (390m)
Ascents Rubbeheia (558m) 25.11.2018 13:28
Visits of other PBEs Rubbeheia fra vest parkering (Kvasshammarveien) 25.11.2018 12:49
Etter tur til Sør for Himmelsyna som hadde gått raskere enn antatt grunnet hardfrosset lettgått barmark, innså jeg at også i dag lot mine som vanlig i overkant optimistiske dagsplaner seg gjennomføre, uten å få en altfor sen hjemkomst med lang kjøretur tilbake til Vestlandet. Fant greit p-lomme ved Kvasshammarveien, fulgte kjerrevei et stykke oppover til et steinbrudd/nedlagt dagbrudd. Herfra stiløst ut i terrenget, etterhvert på hardfrosset lettgått myr som jeg kunne følge et godt stykke, til jeg måtte opp på et par rygger før jeg ankom varden på Rubbeheia, høyeste punkt i Iveland
Ikke de store vyer her..

Fulgte myrene også på vei ned (neppe noen fordel i mildvær, men i dag altså meget lettgått variant) Nesten nede ved bilen fant jeg i veikanten en flere kilo tung stein bestående av ren muscovitt ("kråkesølv"), som nå pryder peishyllen hjemme. Flott kjøretur i klarvær med svinnende lys hjem opp Setesdalen og over Haukelifjell, som var helt snøfritt; noe som vel må være en stor sjeldenhet i slutten av november.