Sør for Himmelsyna - Birkenes (25.11.2018)  5

Written by Stigun GSM

Start point Høgås skianlegg (500m)
Endpoint Samme (500m)
Ascents Sør for Himmelsyna (645m) 25.11.2018 10:57
Himmelsyna (649m) 25.11.2018 10:57
Visits of other PBEs Høgås skianlegg (500m) 25.11.2018 09:34
Etter trivelig opphold på Revsnes Hotell ved Byglandsfjord inkl julebuffet (bratt stigning i "middagsstandard" sammenlignet med de to foregående dagene, hvor jeg hadde nøyet meg med henholdsvis hamburger og 2 grillpølser uten brød til "middag"...) stod denne flotte søndagen Himmelsyna for tur. Hadde fått tips av den hyggelige hotellverten Stephen om hvor jeg kunne parkere, og han hadde heller ikke spart på superlativene vedrørende Himmelsynas utsiktskvaliteter.
Kjørte til Høgås Skianlegg hvor jeg parkerte; ikke tillatt å kjøre inn i hytteområdet for uvedkommende. 6-7 blå grader da jeg startet, og en bris fra østlig kant. Gikk en liten kilometer på vei gjennom hyttefelt før jeg kom inn på bred stitrase som var temmelig lettgått på hardfrossen mark. Etter ytterligere en knapp kilometer gikk den brede traseen brått over i smal sti, som jo er tryggest å holde seg på.. Tildels bratt over 3-4 tversgående rygger før jeg etter en stund kunne bevege meg opp mot den glissent trebevokste Himmelsyna. Vid utsikt i alle retninger, dessverre til et fjellområde som stort sett er ukjent for meg, og uten de mest dramatiske tinder i horisonten.
Himmelsyna
God utsikt i alle retninger, her i østlig lei

Høyeste punkt i Birkenes kommune rett sør for Himmelsyna, markert med en liten varde.
Sør for Himmelsyna; høyest i Birkenes

Ned igjen samme vei, men altså en god del høydemeter også på tilbaketuren. Likevel optimale forhold grunnet den hardfrosne bakken(særlig myrene var enkle å forsere..); skal godt gjøres å få like lettgåtte forhold selv på det beste av sommerføre. Fra Høgås Skianlegg var det ikke langt å kjøre til p-lomme for Rubbeheia , høyest i Iveland.