Barlindkollen (24.11.2018)  4

Visits of other PBEs Hoggerstua (328m) 24.11.2018 10:27
Lindsverkveien bom (109m) 24.11.2018 10:27
Hannevoldhytta (350m) 24.11.2018 11:48
Toppområdet på Barlindkollen med kasse og utsikt

DNT-hytteraid i Vestfoldskogene med topptur til Barlindkollen

Mitt mål er å besøke alle de nærmeste DNT-hytten i området, denne dagen ville vi besøke Hoggerstua på Linsverkseter og Hannevoldhytta. Tanken var å overnatte på Hoggerstua, men siden det ble så fint vær og Øyvind og Anjing også ville være med så ble det dagstur.

Vi kjørte fra Siljan til Svarstad og tok av inn mot sentrum, videre over brua og så til høyre, deretter første veg til venstre, inn Lindsverkveien. Vi kjørte forbi noen hus og rett før vi kom til siste gården, Øvre Berg, så var det betalingsbom, kr 50,-. Valget var kontant eller vipps.
Vi kjørte 5 km inn til Hoggerstua, parkerte ca 250 før hytta der det er merket parkering og der stien til Barlindkollen starter.

Først så gikk vi inn til Hoggerstua og låste oss inn for å se på hytta. Mange soverom, men lite med stue, bare stort kjøkken. Ikke det store stedet for å slappe av. Flott uteområde med krakker og god plass.

Vi gikk tilbake til bilen og begynte på stien opp til Barlindkollen. Fint å gå i dag med rim på bakken og ingen fuktighet. God sti og det var ikke langt til toppen. Fint med glissen furuskogen på toppen og noe utsikt sørover. Kasse med bok var det også. Litt lurven og våt bok, men fikk skrevet oss inn.

Et frossent landskap med melisdryss, det meste har gått i dvale nå
Toppen med kasse og utsikt mot Lågendalen
Toppområde med utsikt sørøstover

Vi fortsatt videre mot Hannevollhytta, fint å gå her oppe. Mye opp og ned og flotte åsrygger som ble fulgt. Her møtte vi også to andre på tur i dag før vi kom ned til hytta.

Flott område å gå i, glissen furuskog med noe sva her
Her fulgte stien en åsrygg i flott furuskog

Hannevoldhytta er låst med spesialnøkkel så vi kom ikke inn, men det var krakk på framsiden som vi satt oss på og spiste dagens niste. I nabohuset var det nødly, en vedbod med to sengeplasser, der madrassene var hengt opp i taket for å unngå mus. Er ikke helt sikker på om de har klart å unngå det likevel.

Hannevoldhytta
Utsikt mot Lågendalen
Vedbod og nødly

Det ble ikke så lang pause for jeg var våt av svette og når vi satte oss ned ble jeg fort kald, selv om jeg hadde på meg ull innerst.
Vi gikk tilbake til stikrysset til stien som ville føre oss ned til vegen igjen. Her passerte vi ei frossen myr og så over en liten kollen før det flatet ut og så litt brattere ned til vegen. Så var det å tusle et par hundre meter på grusveg ned til bilen igjen. Vi hørte ikke mye fugl på turen, men en storfugl fløy opp, hørte vi, og noen fuglekonger beitet i noen graner på tur ned.

Stivfrossen myrlandskap
Anbefalt parkering til Hoggerhytta, men det er mulig å kjøre lengre inn og parkere også